Hoe lossen jullie het probleem op van het omslaan van bladmuziek?

Ik speel zelf orgel, en ik heb veel mooie stukken, die zo lang zijn dat je een paar keer de bladzijde moet omslaan. Ik heb dit soms kunnen oplossen door ze in te scannen, en dan in te korten op de computer. Het probleem is alleen dan dat ik een stapel losse a4tjes heb liggen.
Die heb ik vervolgens netjes in hoesjes gedaan, maar ik vind het maar irritant om die stukken uit de hoesjes te halen, elke keer als ik het wil spelen, en er raken dan wel eens bladzijdes kwijt.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Ik ben heel benieuwd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Op YT zie ik vaak bij orgelmuziek dat er iemand bij de organist staat die noten kan lezen en de bladzijden op tijd voor de organist omslaat.

Bij de stukken die ik speel heb ik geregeld een paar maten rust, en dan kan je gemakkelijk omslaan. Maar als je een solo-instrument speelt dan zul je die rusten niet hebben. Het handigst is het dan om de vellen per drie aan elkaar te plakken (met onzichtbaar zuurvrij plakband). Dat past als het goed is nog net op de muzieksteun. Met een beetje geluk heb je wanneer je van het derde vel speelt tussendoor even een hand even vrij om het eerste vel richting het tweede vel om te slaan, zodat vel vier leesbaar wordt. En tijdens het spelen van het vierde vel moet je dan gauw even 1 t/m 3 op de orgelbank zien te leggen.

Er zijn enkele goede apps voor met name de iPad. Je kunt het formaat van de noten zelf instellen en omslaan doe je via een Bluetooth voetpedaal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100