De piano is in C, de trompet in BB, waarom is de bladmuziek voor de trompet anders dan die voor de piano geschreven?

De piano is een C instrument. De trompet een Bes instrument. Maar waarom hebben ze de geschreven muziek veranderd voor de trompet en niet hetzelfde als voor piano gelaten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
5.8K

Antwoorden (2)

Omdat dan de vingerzetting voor elk ventiel/ instrument (bijna) gelijk is. Een (geschreven) c = los, een D met 1/3, een E met 1/2 etc. Dit maakt de overgang naar een ander instrument makkelijker, mits je de daarbijbehorende partijen hebt, zoals bijvoorbeeld een Eb trompet.

Uitzondering is hierop de waldoorn, maar deze wordt ook met links bespeeld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het voor de blazers eenvoudiger te maken, is er vroeger voor gekozen om de grepen ten opzichte van een genoteerde toon gelijk te houden. En daarvoor moest de stemming van het instrument worden aangepast. De trompetten werden in allerlei stemmingen gemaakt. De meest gebruikte daarvan, de Bb-trompet, is tegenwoordig het meest in gebruik. Een Bb-trompet klinkt het beste en spreekt goed aan in de hoge tonen. Een C-trompet bestaat ook nog. Daarnaast had je trompetten in Eb, D, E, F, G en A. Naar gelang de toonsoort van het muziekstuk werd het instrument met de daarbij passende stemming gebruikt.

In het trompetmuseum is een Bes/Eb trompet te zien, die werd gebruikt in een klaroenkorps om zonder ventiel een melodie in Bes te kunnen spelen en met ventiel over te kunnen schakelen op een melodie in Es: http://www.trompetmuseum.nl/index.php/schenkelaars/211-schenkelaars-beseb-trumpet
Amadea