Waar dient dit hendeltje voor op de elecktrische gitaar?

Helemaal onderaan de snaren op het zilveren plaatje zit een hendeltje. Waar dient dit voor? En is het onmisbaar? Want op mijn gitaar zit dat hendeltje niet meer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
doet hetzelfde als het rechterpedaal bij een piano
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel :D En wat doet het bij een piano?? Het trekt de snaren op en als je los laat ontspant het de snaren weer naar normale stand. Je kan dus spelen met de hoogte van de toon. https://www.youtube.com/watch?v=FpHhKBeL1KI Het is verre van onmisbaar. Ik heb expres een gitaar gekocht waar het niet op zit. 1 omdat ik het nooit gebruik en 2 omdat het ontstemt (vooral bij goedkopere gitaren). En ook stemt het lastiger, doordat er een soort speling ontstaat. En ja ik snap dat een goed gebouwde €800+(??) gitaar daar geen last van zal hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo'n hendeltje is vast na te bestellen. In principe is het niet meer dan een staafje met schroefdraad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het rechter pedaal op een piano is een sustain pedaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sustainpedaal
Is heeeel wat anders..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=0Zou2V-e0zo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=2sJILyudazI

Het beste antwoord

Een Tremolo Hendel, hiermee kan je als het ware het geluid van de snaren 'pitchen' door het omhoog te trekken gaan de snaren strakker staan en gaat de toon omhoog en door het hendeltje naar beneden te duwen gaan de snaren slapper staan en gaat de toon omlaag. Deze hendels worden apart verkocht, ze zijn meestal gewoon allemaal de zelfde maat, dus je hoeft niet per-se een duurder hendeltje te kopen omdat deze van het zelfde merk is als je gitaar. En nee ze zijn niet onmisbaar, het is alleen handig als je een nummer hebt waarin dit gebruikt wordt, of als je zelf een nummer maakt waarin je dit wilt gebruiken. Als je het hendeltje niet mist, zou ik er geen kopen want je hebt hem langer van je gitaar af dan of je gitaar.

Toegevoegd na 53 seconden:
of moet op zijn ;D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een tremolo hendel. Daarmee kan de de snaarspanning variëren van alle snaren tegelijk. Zowel de spanning verlagen als ook verhogen.
Misschien is het te bestellen.