Hoor je, wanneer je oordopjes van je Mp3 half indrukt de 2e stem van een lied?

Dit heb ik o.a. meegemaakt bij het nummer Paloma Blanca. Wanneer de dopjes half ingeplugd zijn (dus niet geheel doorgedrukt) hoor je de stem van George Baker niet of nauwelijks, terwijl Lida Bont (2e stem) en de rest van de band wel goed te horen is. Wordt door het half inpluggen de hoofdmicrofoon min of meer uitgeschakeld en is de 2e stem microfoon van de opname wel te horen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door half in te drukken loop je kans dat je net 1 kant in tegen fase zet.
Hierdoor zal alles wat in het midden (vaak hoofdzang en bas) van de stereobeeld geanuleerd worden. Je hoort dan dus alleen wat normaal in links en rechts zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kun je ineens een fase draaien door een plug niet goed in te drukken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit hoort echter wel, denk ik. Denk dat iedereen dat wel ervaart als tie dat zo doet.

Antwoorden (1)

Als ik je verhaal zo lees heeft het meer met het afmixen te maken. De stemmen zijn waarschijnlijk stereo afgemixed, waardoor de stem van George Baker uit het ene oortje komt en Linda Bont in het andere oortje.

Als je de plug er niet volledig in steekt zal het ene oortje beter contact maken dan de andere, waardoor je de 2e stem beter kunt horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna helemaal correct. De lead (george) staat mono gemixt (meestal). De tweede stem is bijvoorbeeld links gemixt. Als het oortje dan contact maakt met alleen links, dan klinkt de leadzang de helft minder hard dan de backing vocal. Die blijft namelijk hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nummer er niet voor na geluisterd ;-). Maar als het mono gemixt is, waarom wordt het volume dan de helft minder hard, het signaal voor het links komt toch volledig door?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch klopt dat van die oortjes links en rechts ook niet helemaal. Wanneer ik het liedje normaal afspeel (kabel geheel ingeplugd) zijn zowel uit het linker en rechter oortje beide stemmen te horen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is toch wat complexer dan ik dacht. Er lijkt toch iets van fase inversie aan de gang te zijn, maar ik kan je niet precies uit leggen hoe het werkt.
Wat er met half inpluggen gebeurt is dat het linker en rechter signaal contact maken met 1 pool op je plug en de aarde niet meer aangesloten is. Hoe je daardoor George Baker voornamelijk minder hoort kan ik je niet precies uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een bron toegevoegd en een algemene vraag over fase inversie gesteld:
http://www.goeievraag.nl/elektronica/audio/vraag/573415/fase-inversie-audio