Hoe heet die noot op een viool die soms gek klinkt en waarvoor men iets op de snaar plaatst zodat ze niet zo zo klinken, ik dacht Wolfstoon of zo?

Ik geloof dat het ergens één van de laagste noten op de A-snaar betreft, maar ik vind er niks over terug op het internet. Ik heb een altviool en geloof dat ik hetzelfde probleem heb op mijn A-snaar.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk, dat is een wolfstoon.
Een wolfstoon is een ongewenste eigenschap van een strijkinstrument waarbij de sterkte van één bepaalde gespeelde toonhoogte gaat variëren zonder dat de speler dit bedoelt. De meeste strijkinstrumenten hebben 1 (of soms 2) van dat soort ongewenste wolfstonen.
De wolfstoon ontstaat wanneer de mechanische trillingen van een snaar via de kam worden overgebracht naar de klankkast, daar omgezet worden in luchttrillingen, en daarbij de klankkast zelf in eigentrilling (zelfresonantie) brengt.

Oplossingen voor het ontstaan van de wolfstoon liggen in modificatie van het instrument of in een aangepaste speeltechniek.
Wat dat eerste betreft: een oplossing kan zijn om de stapel iets te verplaatsen (met het risico dat de algehele klank van het strijkinstrument verandert), of om een klein rubbertje tussen de kam en de snaar die de wolfstoon veroorzaakt te plaatsen (demping van de betreffende eigenfrequentie).
De speler kan ook de wolfstoon camoufleren, door vibrato toe te passen, of door net iets naast de goede toonhoogte te intoneren.

Andere voorbeelden van zelfresonantie: soldaten wordt vaak verboden om op een brug te marcheren, omdat het gevaar bestaat dat hun marcheerritme overeenkomt met een eigenfrequentie van de brug waardoor de brug kan instorten. Een wasmachine kan door eigenfrequentie gaan wandelen.
SimonV