Wat is Symfonische invloed?

Symfonische invloed staat in mijn muziek boek maar heb geen idee wat het betekend weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Dat gaat vermoedelijk over de geschiedenis van de popmuziek. De combinatiestijl 'symfonische pop' (ook wel in het Engels 'classic rock' genoemd) kent drie verschillende uitvoeringen:

1. Het gebruik van een symfonieorkest, strijkorkest en/of koor. Popgroepen gingen optreden met begeleiding van een symfonisch orkest. Dat gebeurde zowel in Amerika (Neil Young, Randy Newman), als in Engeland (Moody Blues, Procol Harum, Deep Purple). Sommige groepen haalde zelfs violen in de groep, zoals ELO (Electric Light Orchestra).

2. Imitatie van een symfonieorkest door de synthesizer. In Engeland ontstond een stijl die het symfonisch effect bereikt door de synthesizer een bombastische strijkerspartij toe te bedelen. De eerste groepen die dat deden waren de Nice en Pink Floyd. Later ook Genesis en Gentle Giant. Ook de Nederlandse groep Earth and Fire gebruikte veel synthesizers om hun muziek symfonisch te laten klinken.

3. Bewerkingen van bestaande klassieke muziek. Door klassieke muziekstukken in een modern jasje te steken ontstond ook classic rock. Dat leverde meestal instrumentale muziek op. Emerson, Lake & Palmer maakte bijvoorbeeld een prachtige bewerking van de Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgski.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!