Wat voor verschil maakt het asl ik een 500 watt versterker of een 1000 watt versterker op mn speakers aanslui?

Wat ik bedoel is , op mijn devine trono 15 zit nu een spl500 versterkertjemet een behringer 802 mixer. Als ik een 1000 watt versterker inplaats van de spl 500 doe gaat die in principe even hard als de spl 500 - want de mixer versterkt het toch ook ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (3)

De mixer heeft er niets mee te maken.
Je boxen kunnen vast geen 500 watt verwerken. Dus als je onvervormt geluid wil weergeven, zal er weinig verschil zijn. Alleen de 1000watt versterker, zal een strakkere bass weergave hebben, om hij de speaker beter onder controle houd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je speakers gemaakt zijn om 1000 watt te versterken, maakt dit niet uit. Ze gaan even hard en kunnen dan zelfs harder.

Als je speakers gemaakt zijn om 500 wat of minder te produceren, kun je de versterker wel aansluiten, maar vanaf een bepaald volume zal het geluid dan oversturen/distorted raken, omdat je speakers dit niet aankunnen.

Je mixer (als deze passief is, wat in de meeste gevallen zo is) voegt niks toe aan de versterker/speakers, daarom heb je er een externe speaker aanhangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De speakers die jij noemt, de Devine Trono 15, kunnen volgens de fabrikant een nominaal vermogen van 200 watt aan. Dus het netto effect wanneer je een 1000 Watt versterker aansluit in plaats van een 500 Watt versterker, is dat ze nog wat eerder kapot gaan. Daar staat tegenover dat het met SPL wel eens wat overdrijft met zijn vermogens, dus die 500 watt komt er misschien maar soms, tijdens pieken, uit.

Theoretisch, als je speaker het wel zou aankunnen, is het verschil tussen 1000 en 500 ook niet zo groot als je misschien zou denken. Een verdubbeling in vermogen levert immers slechts 3 dB winst in geluidssterkte op, een verschil dat voor de meeste mensen net hoorbaar is.

Ik begrijp uit je vraag dat je op zoek bent naar een hoger volume. Dat moet je over het algemeen niet zoeken in het wattage, maar in het rendement. Een goede speaker kan best 10 dB meer rendement (opbrengst bij 1 watt) hebben dan een slechte. Jouw speakers hebben een rendement van 92 dB en dat is eerlijk gezegd niet zo veel. Dus als je meer herrie wilt, koop dan geen 1000 Watt versterker, maar geef je geld uit aan speakers met een beter rendement.

Kijk voor de gein maar eens bij de specificaties van bijvoorbeeld de RCF CX12N251, een speaker die helemaal geoptimaliseerd is voor een hoog rendement. Als je die, met zijn rendement van 109 dB, een signaal van 10 Watt toevoert, produceert hij een volume waar jouw speakers (ik sla de ingewikkelde rekensom even over...) VIJFHONDERD (!) watt voor nodig hebben. Zo'n ding kan bovendien 400 watt hebben, dus ga maar na hoe hard hij gaat.

Nou zeg ik niet dat je dergelijke dure speakers moet kopen, maar er zijn ook betaalbaardere met meer rendement dan 92 dB. Een rendement van 96 of 97 dB bij 1 Watt moet haalbaar zijn voor een lage prijs en dan hoef je je geen hernia te sjouwen aan een 1000 Watt versterker.