mag je met permanente stift op je gitaar tekenen?

Ik zou graag op mijn gitaar een symbool tekenen. Kan ik dat doen met gewoon een permantente stift of moet het met een ander soort stift doen? Moet ik er iets over doen? Ik had gedacht aan doorzichtige nagelak maar ik weet niet zeker of dat blijft zitten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (2)

Het ligt aan het oppervlak wat je wilt bedekken.
Stel dat het de bedoeling is dat de gitaar helemaal vol komt zoals op de illustratie, dan moet je wel erg veel nagellak eronder doen. Dat kan van invloed zijn op de klank van je gitaar.
Stel dat je de nagellak er weer af wilt halen met remover, loop je de kans dat de remover de lak die er van oorsprong op zit ook oplost. Dan heb je kans dat de gitaar daarna heel anders (lelijk) klinkt.
Er bestaan stiften die met water afwasbaar zijn. Wanneer je je vergist en met water wilt schoonmaken kan het water in het hout trekken. En zodanig dat het hout gaat werken (kromtrekken, barsten) dat het onherstelbaar beschadigt raakt.
Je zou evt. een gitaarbouwer kunnen vragen wat veilig is voor je gitaar. Leg gewoon uit wat je wilt, en dat je je gitaar niet wilt verknoeien. Misschien weet de expert een oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het jou gitaar is mag je er alles mee doen wat je wilt.