Wat heb ik nodig om mijn elektrische gitaar elektrisch te laten klinken?

Ik ben net begonnen met het (proberen te) spelen van elektrische gitaar. Ik heb een Starfire EKS Technology Inc. Ook heb ik er een C. Giant versterkertje bij. Ik weet nog vrij weinig dus hier mijn vraag: waarom klinkt de gitaar niet zoals ik me heb voor gesteld? Als je bijvoorbeeld Smoke on the water wil spelen klinkt het zo anders... Ik ben er intussen achter dat je een speciaal dingetje nodig hebt, maar wat en welke? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (5)

Effecten. Je gitaar en versterker vormen nu het geluid. Als je een ander sound wil hebben zal je effecten toe moeten voegen. Dat zijn die kleine apparaatjes die je vaak met je voet aan en uit kan schakelen. Je hebt tegenwoordig ook wel effectenapparaatjes die een hoop verschillende effecten in een doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kan gewoon allerlei effecten aan elkaar knopen en aan en uitschakelen(eigenlijk bypass). Ook kun je bij bijna alle effecten de hevigheid en andere parameters instellen. Zo kun je met een effect of 3 opeens je gitaar op 10 tallen manieren laten klinken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Smoke on the Water effecten:
https://www.youtube.com/watch?v=JDzS0AvfO_I
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Gelukkig weet iemand *wel* het juiste antwoord, +
'Nodig' vind ik een groot woord. Je kunt effecten gebruiken, hoewel er vaak al een overdrive of distortion op een versterker zit, maar nodig is het niet. Gezien je beginnend bent is een effectenrackje van 4 pedalen (vrij basic en al gauw 500 euro) te hoog gegrepen. Ik raad het je niet af, maar ook niet perse aan. Als je het typische rock geluid wilt kun je een distortion pedaal kopen. Ik zou afraden hier veel geld aan uit te geven, gezien de rest van je gear ook niet veel kost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een elektrische gitaar is wel heel afhankelijk van de versterker waar je hem op aansluit. Een goedkoop 'flat' sounding versterkertje geeft een heel ander geluid dan een meer professionele set waarbij de bass en treble veel meer dynamiek weergeven.
Dat alleen al maakt dat 'Smoke on the water' dan ook veel geloofwaardiger gehoord wordt.

Maar je moet niet vergeten dat destijds het gebruik van de tremolo al een 'sound' produceerde dat veel indruk maakte op het publiek. De techniek van vandaag had men toen helemaal niet en het elektrische gitaargeluid van toen was eigenlijk wel heel 'straight'. De versterkers van toen deden niks meer dan het geluid keihard het publiek in slingeren, met veel hits als gevolg. Pas veel later kwamen er 'synthesizers' die het gitaargeluid bewerkten en het lieten klinken alsof er megaorkesten achter zaten.

Dus als je dat in gedachten houdt dan kun je zelf wel de overweging maken of je grotere uitgaven wilt doen aan geluidsbewerkende versterkers enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een elektrische gitaar is wel heel afhankelijk van de versterker waar je hem op aansluit Ja.... totdat je een effect erop aansluit(zeg distortion), dan zal het geluid veel meer afhangen van het wel of niet inschakelen of weinig/veel inschakelen van het effect. UIteindelijk is het een totaalplaatje, maar het effect dat een effect geeft is naar mijn idee vele malen bepalender dan de versterking op zich. Check de link die ik ook in mijn antwoord geef.
https://www.youtube.com/watch?v=JDzS0AvfO_I Effecten pedalen of de ingebouwde effecten in een versterker zijn uiteindelijk hetzelfde. Die hadden ze juist al ver voor de jaren '70 en juist in de jaren '70 gingen ze er helemaal los mee. Het geluid van Smoke on the Water/Deep Purple is meer dan alleen maar hard het in publiek inslingeren dat is met effecten bewerkt. Bewerkt klinkt wat vreemd hier maar gewoon de directe analoge elektronische bewerking (geen digitale nabewerking oid). " overweging maken of je grotere uitgaven wilt doen aan geluidsbewerkende versterkers" Waarom zou je, als je een extern effect kan kopen of tegenwoordig hele effectenbakjes met 100en emulatie?. Zo bypass je juist de dure opties. Niet dat een effectenbakje met 100en mogelijkheden het haalt bij losse effecten, maar als kosten dan een probleem zouden zijn moet je niet de duurste (haast onnodige) optie verzinnen en het daar op afschieten lijkt me. De overweging die de vrager in mijn ogen kan maken is of hij het goedkoop houdt met zeg een "V-amp 3" en dito 'goedkoop' geluid. Of dat hij met professionele losse pedalen of met rack-effecten aan de slag gaat. Hoe dan ook kom je een heel eind in het nadoen van dat geluid. De techniek van vandaag had men toen helemaal niet en het elektrische gitaargeluid van toen was eigenlijk wel heel ‘straight’. Definieer "straight", juist in de jaren '70 (SotW=72, Jimmy Hendrix, Led Zeppelin) begon men in mijn opinie verre van straight te klinken. Op de een of andere manier focus je je teveel op versterkers in dit antwoord, waar het antwoord toch echt effecten is. (In versterkers) Ingebouwde effecten zijn nog steeds effecten. Ook is het totaal niet van belang wat er toen en nu mogelijk was, voor het antwoord. Juist het hebben van allerlei mogelijkheden van nu maakt dingen soms goedkoper. Als de vrager een mogelijkheid heeft zijn gitaar op zijn PC aan te sluiten zal je helemaal goedkoop alle mogelijke geluidsbewerking kunnen emuleren. 100 euro:
https://www.youtube.com/watch?v=msW-WeEFDxM
Het bekangrijkste aan je "sound" zijn je vingers en je hersenen. Leer eerst spelen en ga dan pas op zoek naar de hardware die het best bij jouw geluid past ;-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan tegenwoordig ook amplifiers kopen die ingebouwde effecten hebben.

Je kan bijvoorbeeld de Roland Cube-30X kopen, die heb ik zelf ook en bevalt me uitstekend. Hij heb een aantal effecten al erin gebouwd en met simpele draai aan wat knoppen kan je je eigen effecten creeren wat jij lekker vindt om te spelen op je gitaar.

Deze is niet al te duur, ik denk rond de 150 euro heb je al zo amplifier.

En dan kan je van rock/metal tot een simpele country sound spelen op 1 amplifier.

Ook kan je een pedaal aansluiten om je effecten diepte te geven met het bespelen van je gitaar, zonder alleen maar een effect aan te laten staan en zo te spelen.

Kijk eens in de bron voor de link, misschien is het wat voor je....
Zeker een aanrader voor beginnende speler en ook voor de betere spelers onder ons.

Succes!!