Was Blowin'in the wind oorspronkelijk kerkmuziek?

Tijdens de top2000 hoorde ik dit nummer van Bob Dylan en het deed mij aan de katholieke kerk denken, maar dan met een andere tekst.

Wie heeft het nu van wie overgenomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Het beste antwoord

Het viel mij ook al op, dus ik ben even gaan zoeken. Uiteindelijk kwam het in me op: Maar sterk ons geloof, zo wankel en zo zwak, door twijfels en moeilijkheden heen. Zoek maar eens op: 'Maar sterk ons geloof'. Dit nummer is gemaakt op de melodie van Blowin in the wind van Bob Dylan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lied is melodisch sterk verwant aan de spiritual "No more auction block", dus daar zal het jou aan doen denken. Maar "Blowin' in the wind" is wel origineel van Bob Dylan.
Het werd in 1962 voor het eerst uitgevoerd door de New World Singers. Een van de leden daarvan, Gil Turner, was verbonden aan Gerde's Folk City, de club in New York waar Dylan toen rondhing. Dylan benaderde Turner in de kleedkamers met zijn tekst tijdens een optreden van de New World Singers. Diezelfde avond nog bracht Turner de song met zijn groep ten gehore.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dylan gaf later toe dat hij beïnvloed was door die spiritual. De melodie daarvan leunt ook aan bij die van "We shall overcome".
Amadea