fotoshopping zonder toestemming van orginele foto toegestaan?

Auteursrechtelijke foto is zonder toestemming commercieel gebruikt kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Ja het kan altijd natuurlijk. :P
Maar even serieus, nee, als het commercieel is dan mag het in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een foto - ook al staat die op internet - mag niet zonder
toestemming er af geplukt worden en ergens anders voor gebruikt worden.

MAAR:
Veel mensen verkopen hun foto's..........
en verkopen daarmee ook de rechten, de licentie.
Dragen de auteursrechten over, zonder dat zij zich daar altijd van bewust zijn.
Dit gebeurt met name vaak door hobby fotografen, bij trouwreportages.

De maker van een foto behoudt altijd persoonlijkheidsrechten op zijn werk, tenzij hij daar expliciet afstand van heeft gedaan. Dat betekent onder andere dat hij bezwaar kan maken als anderen het werk verminken of aantasten, het een andere naam geven of er de naam van iemand anders (die van henzelf bijvoorbeeld) bij zetten.

Als iemand anders mijn foto bewerkt door middel van een bewerkingsprogramma,
zie ik dat als aantasten of verminken en zal ik altijd bezwaar maken.
Heel sterk sta je vaak niet, maar je kunt altijd een bepaald bedrag bedingen.

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22091/