Was er vóór jazz klassieke muziek? Of was er nog een tussen genre?

Een tijdje terug heb ik een hele lange documantaire gezien over het ontstaan van de muziek. Dat begon met jazz/blues en eindigde met rap/hip-hop en rock/alternative. Ze besteedde aan alle tussen genres aandacht. Zoals funk, stax, rock 'n roll, r 'n b enzovoort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Met de term jazz wordt een op improvisatie gebaseerde muziekstijl bedoeld die ontstaan is in New Orleans uit een kruisbestuiving van folk, blues, negrospiritual, ragtime, en klassieke muziek. (Het woord jazz heeft daarbij nog de bijbetekenis zeer energieke dans.).

Klassieke muziek is de westerse kunstmuziek waarbij meestal genoteerde composities centraal staan. Onder klassieke muziek valt ook de muziek uit de klassieke periode, en de moderne klassieke muziek

Klassieke muziek is er dus nog steeds, en is niet vervangen door de Jazz. Jazz valt eerder onder 'lichte muziek', die er ook voor de Jazz al was, naast de klassieke muziek.
rose
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazz is voortgekomen uit Ragtime. Wat trouwens ook leuk is, is een zoektocht naar de herkomst van het woord 'jazz'.
AWM
14 jaar geleden
Talloze genres gaan de jazz vooraf, maar ‘klassieke muziek’ is wat anders. Klassiek is (in de brede zin) een verzamelnaam voor ‘onsterfelijke’ muziek, daar zit ook jazz tussen en zelfs de Beatles worden al wel klassiek genoemd. In jouw rijtje zit ook nog ergens de BoogieWoogie en de Doo-wop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, wie weet, ze zouden het wel eens echt kunnen blijven. Elvis, Queen en Bowie zijn ook kanshebbers. 'Klassiek', overigens, heeft ook zo z'n onderverdelingen. De laat-barokke muziek van Bach is een heel ander genre dan het sturm-und-drang classicisme van Mozart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij verwijst de term klassieke muziek in de eerste plaats toch echt naar van die oude muziek als Mozart, en pas op de tweede plaats naar klassiekers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige componisten die je in de bak 'klassiek' van je muziekhandel vindt zijn nog maar kort geleden overleden. De Beatles vind je daar nog niet, maar dat komt t.z.t. vast nog wel eens.
rose
14 jaar geleden
Nee, de beatles e.d. vallen nou eenmaal onder 'lichte muziek' en zullen, ondanks hun status als klassiekers, nooit tot de klassieke muziek gaan behoren. Dat zegt niets over de kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Okee. Goed. Best.