Hoe kan je je kopstem kwijtraken?

Ik ben zanger en zing veel. De laatste tijd ben ik veel ziek geweest en dus ook veel keelpijn. Het gaat nu weer goed met me maar ik ben mijn kopstem kwijt. Als ik met mijn kopstem probeer te zingen komt er alleen nog maar lucht uit en moet ik moeite doen om een toon te raken. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
5.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan het zijn dat je heel gespannen zingt? te geforceerd zeg maar? Je kan ook niet slikken als de spieren daar niet ontspannen genoeg zijn

Het beste antwoord

Het is mogelijk dat je een poliep of knobbeltje op je stemband hebt, en dat daardoor wordt verhinderd om met kopstem te zingen. Het zou ook door de keelontsteking en verzwakte weerstand kunnen komen.
Wanneer de oorzaak van het verlies van de kopstem is weggenomen en de techniek weer met beleid geoefend wordt, dan kan dat zeker tot herstel van de kopstem leiden. Het hangt vooral af van de manier waarop jij met je stem omgaat. Gebruik je spreekstem ook goed, overbelast de stembanden niet, en blijf de zangstem trainen. Wanneer er niets verandert aan jouw manier van zingen en spreken is de kans op blijvend terugkrijgen van de kopstem een stuk kleiner.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft geholpen! Door goed op te letten hoe ik zing en door mijn stem even een tijdje rust te geven had ik een stuk minder last. Door veel oefenen kwam mijn kopstem terug! Top!