kan je als bandje coveren?

Nou ik zit in een bandje, we hebben nog niet echt eigen liedjes en we willen wel gaan coveren en dan op youtube gaan zetten. Maar mag dat wel? want is het dan niet stelen ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Als je er bij zet dat het een cover is en de credits aan de originele artiest geeft, en er geen rechten over claimt en geen geld op verdient, dan mag het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is gewoonweg niet waar en een vaak gehoord/gelezen antwoord. Het wordt zelfs ook vaak gedaan op yt, maar het heeft geen enkele juridische waarde.
http://www.youtube.com/yt/copyright/nl/faq.html

Waarom is mijn covernummer verwijderd?

Het opnemen van een coverversie van je favoriete nummer, betekent niet noodzakelijkerwijs dat je de rechten hebt om die opname te uploaden naar YouTube. Je hebt mogelijk toestemming van de eigenaar van de onderliggende muziek nodig om de opname legaal te uploaden.

Zelf:
Dus of de cover moet zijn van een nummer dat onder CC licentie gemaakt is of waar helemaal geen auteursrecht (meer) op rust, anders kan het zijn dat je "onjuist" bezig bent. Meestal gebeurt er dan niet veel meer dan verwijdering (als het ooit al ontdekt wordt).

Bepaalde teksten opkalken bij je filmpje geven geen garantie dat het dan "ok" is.