Tot in hoeverre zijn bands en concerthallen verplicht kwaliteit te leveren?

Ik doel dan op het best halen met de middelen die er zijn, een band is zo goed of slecht klinkend als deze is.
Iedereen loopt op zijn moment wel eens aan tegen slechte instellingen van geluidsapparatuur op een concert, ik ben benieuwd tot in hoeverre ze verplichtingen hebben; aangezien we betalen voor deze diensten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over dat ze niets verplicht zijn... Heb je daar een officiële bron over die dat zegt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat tweede deel is zooo actie/reactie ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eeuwige discussie zal toch worden wat is goed en wat is slecht geluid daar is nou eenmaal geen standaard in
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd aan welke voorwaarden er moeten worden voldaan.
En ik snap wat je bedoeld, maar er zijn een hoop meetbare en af te stellen aspecten.
Er zullen toch in zo'n bureaucratisch land als dit op papier vastgestelde regels zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theoretisch gezien kan je volgens mij een concerthal wel aanklagen als zij volgens jou echt heel slechte kwaliteit hebben geleverd, en dan zou een rechter kunnen concluderen dat zij jou inderdaad niet hebben geleverd wat redelijk is voor het geld dat je betaald hebt. Maar ik denk dat je het dan hebt over bijvoorbeeld dat een deel van het publiek de muziek niet/nauwelijks kan horen, niet over dat het geluid niet zo mooi is.
Of er al zulke jurisprudentie bestaat weet ik overigens niet hoor. Ik vermoed van niet, omdat het zoveel geld en moeite kost in vergelijking met de kosten van een concertkaartje, dat misschien niemand het de moeite waard vindt.
Maar het is wel een interessante vraag, ik ben benieuwd naar antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens komt het wel eens voor dat bands worden aangeklaagd of een boete krijgen omdat ze niet komen opdagen voor een optreden of pas veel te laat beginnen. Maar ik weet niet of dat ook onder jouw vraag valt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel een paar keer echt bij concerten gestaan waarbij er alleen maar harde hoger tonen waren; dat is niet om aan te horen =P
Als dat niet in lijn is met andere concerten die ze hebben gedaan dan zou dat toch echt bij de geluidstechnicus liggen...
Ik ben ook benieuw of men bepaalde rechten aan weten te kaarten ^^ Leuk feitje ;)
Ze kennen wel eens flink arrogant worden ja, sommige "artiesten" ;P
Heb je wel eens gehoord dat daar iets mee bereikt was? (mede voor de concertgangers)

Het beste antwoord

Daar zijn geen verplichtingen voor. (Gelukkig)
Wel verwachtingen. (Als ze hieraan niet voldoen zullen ze op termijn hierop afgerekend worden.)
Overigens zullen ze op wel meer dan alleen het geluidskwaliteit beoordeeld worden. Goed geluid maar slecht gespeeld is nog erger. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je hier bronnen bij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bron waarin staat dat het niet verplicht is? :)
Het ontbreken van bronnen waarin staat dat het verplicht zou zijn zegt toch al genoeg... Er wordt genoeg (geluids kwalitatief *) bagger gemaakt wat goed verkoopt. Dus zolang mensen bereid zijn (vrijwillig) hun geld daar aan uit te geven (hoeft niet) wordt er geleverd wat men verwacht.
* Wat kwalitatief een goed geluid is kan voor een ieder ook nog eens verschillen.
http://www.bt-studio.nl/techniek/perfect-geluid/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Moordigger:
Bedankt tot zo verre! :) @Iedereen:
Ik ben benieuwd of er meer dan dit is; voel je vrij me te PM'en als je meer info hebt (ja, ook als je dit pas jaren later leest ;) )