is het fout om de beat en melodielijn van een liedje over te nemen?

Ik en een vriend zijn zo erg onder de indruk van het liedje: yes-r spiegel aan de wand dat we deze na willen doen. En dan heb ik het niet over een cover. We hebben namelijk zelf een eigen tekst geschreven en zijn van plan dit te rappen/zingen met dezelfde melodie die yes-r gebruikt bij "spiegel aan de wand" daarvoor zijn we gedwongen om ook dezelfde achtergrondmuziek te gebruiken omdat de melodie anders niet klinkt. Omdat we beginnende artiesten zijn willen we wel met een goed imago starten. Dus is het erg als we de achtergrondmuziek en melodielijn overnemen? Of maakt het allemaal niet uit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even los van de auteursrecht (zoals bij de antwoorden staat) zullen mede artiesten het als "fout" kunnen zien dat je niet zelf een beat (melodie) hebt verzonnen. Dit wordt al zoveel gedaan en hiermee onderscheid je je ook niet echt. (Alleen een ander tekst is niet bepaald artistiek te noemen.)

Het beste antwoord

Je mag geen enkel stuk muziek gebruiken zonder toestemming van de auteur, je schendt anders het auteursrecht.

Dus nee je mag niet zomaar deze melodie overnemen en gebruiken voor een eigen lied wat je ten gehoren wilt brengen (bij hoge ouderdom van het lied hoeft men geen rechten meer te betalen).

En ja je moet eerst toestemming van vragen aan de rechthebbende om deze melodie te mogen gebruiken, deze zal een afdracht van een bepaald bedrag per uitvoering / uitgebrachte muziekdrager (kopie) eisen.

Voldoe je er niet aan kan Buma / Stemra u een boete opleggen plus een hoge vergoeding voor de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is waarschijnlijk ge copyright, dus je kan niet even het melodie of muziek voor je eigen muziek gebruiken. Hiervoor moet je om toestemming vragen bij de label die het liedje uitgebracht heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 in de muziekwereld bestaat geen copyright maar is het gewoon auteursrecht. 2 het "label" heeft niet altijd de rechten over een lied zeker niet over een melodie, deze rechten liggen nog vaak bij de auteur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en 3: je schrijft "het is waarschijnlijk gecopyright", dat is een proces dat je niet kunt overslaan. Zodra je de muziek hebt gecomponeerd bezit je het auteursrecht, zo staat het in de wet.