Hoe heet het als je meerdere audio sporen door elkaar mixt in het Nederlands?

In het Engels noemen ze het "Mixing".
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mixing
Maar het in Nederlands word dan weer DJen bedoeld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mixen_(muziek)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een producer doet als hij meerdere kanalen mengt komt natuurlijk ook vrij dicht in de buurt van wat een DJ doet als hij twee platen mengt. Twee of meer geluidssporen die qua snelheid, beat, en geluidsniveau gelijk moeten zijn. mixen, afmixen, mengen, afmengen worden dus gewoon door elkaar heen gebruikt. Waarbij je af... vaker bij producers zult horen.

Antwoorden (4)

Dat heet in het nederlans Dubbing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is geen Nederlandse term.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dubbing is het tegelijk afspelen van 2 dezelfde audio sporen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het ook niet.
http://www.encyclo.nl/begrip/Audio%20dubbing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dubbing is het niet want dat woord betekend het synchroniseren van het geluid op een filmband met het beeld wat er al opstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dubbing kan van alles betekenen: http://en.wikipedia.org/wiki/Dubbing Arts and entertainment Dubbing (music), the copying of audio recordings from one medium to another Dubbing (filmmaking), the process of recording or replacing voices for a motion picture, with the final product known as a dub Dub (music), a sub-genre of reggae music Dub poetry, a form of performance poetry consisting of spoken word over reggae rhythms Overdubbing, adding supplementary recorded sound to a previous recording Dub localization, altering the dubbed translation of a foreign language film or television series to further adapt it for a "local" audience
Lip dub, a type of music video that combines lip syncing and audio dubbing Dubplate, an acetate disc used in mastering studios for test recordings http://en.wikipedia.org/wiki/Dubbing_(music) Kopie maken.
Dat noemen ze hier "afmixen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar lijkt het wel op.
http://www.woorden.org/woord/afmixen
:)
Maar voor de DJ tijdperk was het gewoon mixen. :x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mixen is wat de DJ doet met platen met een gelijk ritme door deze naadloos in elkaar te laten overvloeien.Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het nummer "Stars on 45"waarin nummers inelkaar overvloeien.
Afmixen betreft eigenlijk het mengen van meerdere sporen van een muziekband van meerdere sporen.
Hierbij staat op het ene spoor de zanger(es) en op een ander spoor een strijkersensemble.Op het volgende spoor staan blazers en zo verder met de andere sporen.
Om nu te zorgen dat de zanger(es) niet overstemd word door de blazers en de strijkers bijna niet te horen zijn worden deze d.m.v volumeverhoging bij geregeld.Daar de blazers harder klinken zullen deze iets afgezwakt worden in volume en de strijkers iets meer versterkt.Zodat het op de plaat (cd) allemaal in balans is.
Dat noemt gewoonweg "mengen" analoog aan het begrip mengtafel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo analoog?
Wat maakt het in naamgeving uit of het analoog of digitaal gebeurt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dwz : naar analogie !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah zo :)
Gewoon mixen. Dubben is als je al een aantal sporen hebt opgenomen, en er een spoor aahn toe wil voegen, dus opnemen. Afmixen is idd ook een gebruikte term.