Wat betekend de titel van het lied Baloney Again van Mark Knopfler?

En in welke tijd en waar speelt het lied zich precies af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Het nummer gaat over een zwarte gospel groep dat in de jaren 50, in de tijd dat rassen scheiding nog steeds een harde realiteit was, door USA toerde, en niet eens het geld had om in de speciale restaurants voor allen donkere mensen te eten
"We don't eat in no white restaurants
We're eating in a car"

Ze moesten het doen met broodjes "baloney", en dat is de goedkoopste soort broodbeleg die er is, een soort boterhamworst met veel vet en weinig vlees. Steeds elke dag hetzelfde: broodjes met goedkope boterhamworst:
"Baloney again, baloney again"

Met "baloney" wordt er ook bedoeld dat hun bestaan en wat ze moesten doorstaan in die tijd allemaal onzin is, want de andere betekenis van "baloney" in het Engels is "onzin". Zo heeft het refrein dus een hele mooie dubbele betekenis.

Leuk om te weten: de Amerikanen gebruiken het woord "Baloney" voor goedkope broodbeleg op basis van vlees, en dat is afgeleid van de naam van de Italiaanse stad Bologna, in Noord-Italië, heel bekend vanwege de kwaliteit van hun vleeswaren, in het bijzonder de mortadella.
Als een Amerikaan "Bologna" uitspreekt, dan klinkt ongeveer "Baloney", en nu is het een apart woord geworden.

Een prachtig nummer van MK, zoals vrijwel alles wat hij geschreven heeft, overigens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuus: "allen donkere mensen" moet zijn "ALLEEN donkere mensen", uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lied gaat over een zwarte gospelgroep in de jaren 1950 die zucht onder de vloek van de rassenscheiding in Amerika. De groep lijdt een arm reizend bestaan, ze leven van broodjes worst. Maar hun geloof houdt ze op de been.

A bunch of baloney is de Amerikaanse uitdrukking voor economische apartheid.
Amadea