Waarom zenden radio stations nog steeds elk uur journaal uit? Is dit niet achterhaald, omdat we tegenwoordig veel meer nieuwsbronnen hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
radio 1 heeft zelfs elk half uur een nieuwsuitzending! Fijn in de auto of tijdens het werk.

Antwoorden (5)

Omdat daar nog steeds veel naar geluisterd wordt, je kunt in de auto en op je werk vaak wel radio luisteren en niet op het internet gaan gluren. Ook is het goed voor de mens, om op de hoogte te blijven van het wel en wee in de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom is dan radio het medium waar je verplicht elk uur journaal voor je geschoteld krijgt. Op internet krijg ik ook niet elk uur een journaal pop-up, en op tv is er ook niet elk uur een journaal op elke zender. Als je in de auto zit het nieuws wil volgen zo af en toe, kun je toch naar radio 1 luisteren. Net als op internet of tv moet het een keuze zijn. Daarnaast als het echt nieuws is, dan kunnen ze toch wel een speciale nieuwsuitzending doen zoals op tv. Er zitten bijvoorbeeld weinig slamfm luisteraars te wachten op nieuws elk uur wat ze vanmorgen al gelezen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de luisteraars van slam fm luisteren naar de radio en rijden in de auto en willen de verkeersinformatie en het weer weten, ook zij moeten weten wat er in de wereld gebeurd, als je het niet wilt horen, dan zit er een knop op je radio, of je gaat even iets anders doen in die 5 minuutjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik ga niet eens worden met u. Snap niet waarom mensen "nieuws" moeten horen. En verkeersinformatie en weer is heel wat anders, daar heb ik het niet over. ( nog een keuze trouwens ) Echt actueel belangrijk binnenlands nieuws, zoals rampen of dergelijke moeten ze direct uitzenden. Maar moet ik elk uur horen, dat er weer 100 Syriërs zijn omgekomen op een commerciële zender? waar ik vanmorgen al een heel stuk over in de krant heb gelezen. Het word je als radioluisteraar je teveel opgelegd om nieuws te luisteren. Dan moet de radio dus maar uit om vervolgens met je telefoon te gaan spelen? Radio is niet een nieuwsmedium, het is een medium en daarom zijn er tegenwoordig heel veel verschillende zenders. Net als op tv, en internetsites.
Mijn gevoel is dat er nog ergens een regeltje is in een heel oude wet dat elke zender ( 2 zenders vroeger ) journaal moet uitzenden. (omdat het volk anders het binnenlands nieuws zou missen, die geen krant kunnen betalen) En dat geen zender daar van af durft te wijken tegenwoordig door een te grote lobby. Jammer dat ik dat antwoord niet krijg, daar had ik op gehoopt. Nu ben ik een beetje teleurgesteld, want ik zou veel meer radio luisteren als ik al die ellende niet elk uur moest aanhoren. Ik hoef verder geen uitleg meer van u die voor de hand ligt, en waar ik zelf ook wel aan gedacht had voordat ik deze vraag stelde.
let's agree to disagree
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima, dan doe jij niets aan je algemene ontwikkeling.
Ook radio stations zijn commercieel en zenden uit wat de mensen willen horen, blijkbaar hoort daar het nieuws ook bij, anders zouden ze daar hun zendtijd niet voor inleveren.
Antoni
11 jaar geleden
Niets aan zijn algemene ontwikkeling? Hij wil gewoon niet steeds opnieuw horen, wat hij al heeft gehoord of gelezen. Dat is niet hetzelfde als niets willen doen aan zijn algemene ontwikkeling! Hij heeft geen behoefte aan de service die de meeste radiostations aan hun luisteraars bieden elk uur het nieuws uit te zenden, en daarbij heeft hij de indruk dat het nieuws steeds hetzelfde is. Ik vind het niet zo'n vreemde opvatting. Misschien is het voor de vraagsteller een idee het radiostation of de nieuwsdienst te vragen meer variatie te brengen in de nieuwsberichten. Er is voldoende nieuws in de wereld daarvoor!
Er zijn nog steeds mensen die niet de hele dag met hun mobile of pc bezig zijn, maar gewoon naar de radio luisteren of s'avonds op tv naar het nieuws kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen heeft niet iedereen altijd en overal de mogelijkheid websites of een krant te lezen of naar de televisie te kijken (bijvoorbeeld wanneer men een auto bestuurt of wanneer men hard aan het werk is), het radiojournaal is ook een hele snelle en handige manier om het belangrijkste nieuws te vernemen. Dit geldt bijvoorbeeld bij het opstaan. Wie de wekkerradio op een heel uur afstelt, is bij het wakker worden meteen op de hoogte van het belangrijkste nieuws! Een website of een krant lezen of het televisiejournaal bekijken, daar is wat meer moeite voor nodig!
Antoni
11 jaar geleden
Vergeet ook niet dat niet iedereen de hele dag luistert. Of je nou om 7u opstaat of om 12u, de kans is dan groot dat je toch het nieuws mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt voort uit gewoonte. Radio 4 doet het als klassieke! zender niet altijd meer omdat anders een bijvoorbeeld een concert verstoord wordt.
Veel internetzenders doen er niet meer aan, die zenden hun reclames om de 15 minuten uit, daar hebben ze het nieuws niet voor nodig.