hoe leer je op de piano met de linkerhand achtsten te spelen, terwijl met de rechterhand triolen worden gespeeld?

dus in een 4 kwarts maat: met links 4x2 achtsten, en met rechts 4 triolen.
hoe leer je dat ritmisch gezien jezelf aan...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proberen tot het lukt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het vaak te spelen, 'voel' je hem op een gegeven moment. Daarna een poosje blijven herhalen, zodat je vertrouwd raakt met de kadans. Het wordt dan bijna vanzelfsprekend en je kan je niet meer voorstellen dat je er eens moeite mee had. Lastiger wordt dat wel met verhoudingen die nog dichter bij elkaar liggen (5 om 6, 10 om 11 enz), zoals hieronder ook wordt gezegd. Het kan ook helpen om het stuk door een ander te horen spelen die het al wel onder de knie heeft.

Het beste antwoord

Het is een kwestie van tellen. Als je al twee tegen drie kunt spelen ( een twee-je-drie), dan kan je dat uitbreiden tot drie tegen vier of elk ander schommelend ritme. Het is het makkelijkst alle tellen in kwarten op te schrijven en dan krijg je dus om de drie een noot te spelen en aan de andere hand elke vierde tel. Als je het op schrijft op gewoon een stuk papier, zet je 12 stippels naast elkaar. Elke derde tel (stip) zet je een streepje omhoog, enzovoort. Daarna zet je onder dezelfde stippen elke vierde tel ( stip)een streepje. enzovoort. Dan zie je hoe het precies zit. En dan maar heel veel doen, eerst heel langzaam. Met name bij de etudes van Chopin krijg je dit vaak te zien maar vijf tegen zes kan ook, om maar een lastige te noemen; drie tegen vier is niet moeilijk, andere zijn lastiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals eigenlijk alles met pianospelen; als je weet hoe het moet, is het puur veel oefenen. Begin langzaam, en oefen net zolang totdat het goed gaat. Daarna kun je versnellen.