ja, maar niet van alle nummers. je kunt de noten zelf vertalen (of laten vertalen, ik doe dat soms) naar letters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met letters en noten leren werken.

A=la
B=si
C=do
D=re
E=mi
F=fa
G=sol

Het kan fout zijn maar zo heb ik het alzins geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die hete akkoorden zoals de Am en C
Zelf vind ik het fijner werken en lezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de ABC-notatie, die bestaat grotendeels uit letters. Dit is een heel makkelijke en snelle manier om een melodie op te schrijven, bij muzieksessies wordt dit regelmatig gebruikt door muzikanten (ik ken het met name uit de folkmuziek, maar misschien dat andere muzikanten het ook wel gebruiken).
De noten schrijf je als letters. Het octaaf geef je aan via hoofdletters (het octaaf vanaf de centrale C), kleine letters (1 octaaf hoger) en streepjes boven de letters (elk streepje extra betekent een extra octaaf hoger) of onder de noten (een octaaf lager). Een apostrof achter de noot te schrijven om het octaaf mee aan te geven schijnt ook voor te kunnen, maar dat ken ik zelf niet.
De lengte van de noot geef je aan door een getal achter de letter te schrijven. Bij een kwartnoot schrijf je normaal gesproken geen getal, bij een halve noot schrijf je een 2 achter de letter, bij een hele noot een 4, etc. Een achtste noot of kortere noten kan je aangeven met een schuine streep.
Akkoorden geef je aan door aanhalingstekens voor en achter de naam van het akkoord. De maat geef je aan door een rechte streep.
Als je het gebruikt voor jezelf en niet om anderen een liedje te kunnen geven, ben je natuurlijk vrij om het aan te passen naar je eigen smaak en het betreffende lied. Als er heel veel achtste noten in voor komen, kan je ook kiezen om díe zonder schuine streep te schrijven, en kwartnoten met een 2 erachter, halve noten met een 4 erachter, etc.; of als een lied erg hoog is, een aantal streepjes boven de letters weglaten, etc.; en dit gewoon als opmerking erbij schrijven, dat maakt het opschrijven sneller.

Voorbeeldje (Vader Jakob):
CDEC|CDEC|EFG2|EFG2|G/A/G/F/EC| etc.