waarom zit een orkest altijd in een kring?

waarom niet gewoon niet in een kring, heeft het iets te maken met het geluid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Antwoorden (7)

Zodat iedereen rechtuit naar de dirigent kan kijken. Daarnaast is podiumplaatsing ook erg van belang! De verdeling van verschillende instrumentgroepen op het podium staat in een bepaalde opstelling. Dit maakt de balans in het orkest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de dirigent alle instrumenten moet kunnen horen, en alle orkestleden ook voor de mensen die in de concertzaal zitten zichtbaar moeten zijn. Het heeft dus zowel met het geluid als met het overzicht te maken.
Amadea
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Het is vooral ook dat de musici de dirigent goed kunnen zien (antwoord van Primemp).
Amadea
11 jaar geleden
@Utrecht: als de musici in rijen zouden zitten konden ze de dirigent toch ook goed zien? Dat is niet de reden dat ze in een kring zitten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
New hoor! Bladmuziek staat voor hun. Als ze in rechte rijen op het podium zouden zitten, moet het overgrote deel van de muzikanten opzij kijken om de dirigent te zien. Dit, omdat het podium niet diep genoeg is om genoeg afstand te creëren tussen de dirigent en min 60 muzikanten in een volle bezetting.
Er zijn een paar redenen: omdat je samen speelt moet je elkaar kunnen zien, in de gaten houden. Vaak moet je precies tegelijk inzetten of stoppen. De dirigent die voor het orkest staat moet iedereen in één oogopslag kunnen zien, want hij geeft aan wie moet inzetten, hard en zacht, de maat en snelheid. etc. Veel dirigenten zetten de musici ook in een andere opstelling. Russische orkesten bijvoorbeeld herken je direct aan de contrabassen links van de dirigent; in andere landen zitten ze rechts. Veel hangt af van de klankverhouding, dus inderdaad, wat je zelf al suggereert, aan het geluid.
Misschien kun je a.s. donderdagavond een keer naar Ned. 1 kijken, het programma Maestro. Leerzaam en ontzettend leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet elk orkest zit/staat in een kring, maar buiten dat om, het gaat erom dat ze de dirigent goed kunnen zien.
Verder doen ze er natuurlijk ook wel iets aan om een mooie club te vormen, en zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is toch dat alle orkestleden de dirigent goed moeten kunnen zien en zo veel mogelijk ook elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zodat de dirigent makkelijk aan de mensen kan aangeven hoe snel ze moeten en wie moeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opstelling van een orkest en koor is vooral belangrijk voor de verspreiding van het geluid, ook de plaatsing van de instrumenten en stemmen is van belang voor de juiste klanken, verandert men de opstelling of de vorm dan zal men direct kunnen merken dat sommige instrumenten en of stemmen niet meer hoorbaar zijn.

Een bijkomend voordeel is zoals mijn voorgangers al schrijven; een goed zicht op de dirigent zodat men kan zien wanneer men moet inzetten.