Wat is het verschil tussen een harmonie en een fanfare?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
6.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een harmonie heeft koperblazers , houtblazers , percussie en nog veel meer .maar een fanfare heeft geen houtblazers.

Het beste antwoord

Ze lijken op elkaar, in den zinnen dat ze beiden op straat muziek maken ;)

Het grootste verschil is dat de harmonie ook houtblazers (piccolo, dwarsfluit, hobo's, klarinetten, fagot en contrafagot.) bevat.

Als je het compleet wilt weten: Er is ook zoiets als een brassband. De brassband heeft een kleinere bezetting (wel met meedere partijen) en telt enkel koperblazers en percussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een harmonie en een fanfare spelen zowel binnen als buiten maar buiten is vooral bij een soort feest . Binnen doen ze konstant.
Sommige instrumenten kunnen niet goed tegen de kou dus zijn die feesten er niet erg vaak .

Andere antwoorden (2)

Bij een harmonie bestaat de melodiesectie uit klarinetten en bij een fanfare uit bugels (lijkt op een trompet maar is groteren en zachter/ronder van klank). Daarnaast heeft de Harmonie fagotten, dwarsfluiten en hobo's, en de fanfare sopraansaxofoons en soms een escornet. Fanfare is typisch Nederlands, en Harmonie komt meer voor voor. Beide verschillen dus ook in klank, een Harmonie kan hogere tonen aan, omdat de klarinet hoger kan spelen dan een bugel.

Toegevoegd na 33 minuten:
Overigens lopen ze niet alleen op straat maar geven ook prachtige concerten binnen ; ))). Sterker nog, de meeste Fanfare's /Harmoniën komen de straat niet eens meer op. Dat zijn vaak weer showorkesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die showorkesten zijn meestal weer "Drumfanfares". en veel meer gericht op het modern genre en voeren deze vaak uit met spectaculaire shows.
Je kan het vergelijken met een huwelijk.
Het begint met fanfare, daarna wordt het harmonie.