Eeen dirigent is bij een orkest onder andere nodig voor:

motiveren
dirigeren
Motiveren van het orkest.
Hij stemt alles op elkaar af. Hij moet ervoor zorgen dat personen die elkaar niet kunnen zien, tegelijk beginnen met spelen, of in ieder geval naadloos op elkaar aansluiten. En nog belangrijker: hij geeft het tempo aan! Dan klinkt het allemaal ook wat lekkerder.
Een orkestlid zit meestal tussen de herrie van dezelfde instrumenten en hoort niet hoe de fluiten aan de andere kant klinken. De dirigent hoort wel de balans tussen de verschillende instrumentgroepen. Verder heeft iedere muzikant z'n eigen ideeën over hoe snel er vertraagd of versneld moet worden, de dirigent is om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen.
Ik denk dat een dirigent een beetje vergelijkbaar is met de geluidsman bij een popconcert.
Hij geeft bijvoorbeeld aan wie er harder moet in de mix en wie zachter want dat kan hij helaas niet met schuifjes doen.
Als jij als muzikant zit te spelen hoor je namelijk niet hoe hard je speelt in verhouding tot de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien heb je iets aan deze antwoorden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! :-) +1
Hij heeft de eindregie, hij bepaalt de snelheid en alles eigenlijk...

Hij is de eindregisseur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik speel zelf in een orkest en het is inderdaad wel degelijk van belang dat er een dirigent staat.
Met twee muzikanten kan je zorgen dat je tegelijkertijd begint dit kan ook nog wel met ‘n groepje van ongeveer 6 wanneer deze elkaar kunnen zien. Dit gaat namelijk op ademhaling. ‘k Haal adem, de rest doet gelijk mee en daarna begint het spel.
Maar wanneer je met 65 in een orkest speelt hoe wil jij iedereen gelijk laten beginnen?? Dit doet dus de dirigent (niet alleen met z’n dirigent stokje maar ook met z’n ademhaling).
Wanneer je een stuk hebt met meerdere tempi er in en je van het ene tempi naar het andere tempi gaat, geeft ook de dirigent aan hoe stel dit moet zijn. Anders zou je krijgen dat je onderveer 60 verschillende tempi krijgt.
Ook is de dirigent er voor dat als het helemaal verkeerd gaat alles weer onder elkaar te krijgen. Dit lukt je zonder écht niet.
Ook zorgt de dirigent dat ook iedereen echt doet wat hij moet doen: Rallentando, crescendo, portato, et cetera, et cetera. En dat het in z’n algeheel een mooi geluid vormt. De trompetten moeten iets zachter de saxofoons iets sterker. Ow niet te sterkt. Ow iets meer fluit nu. Ow de solo klarinet begint. Iedereen opletten wat zachter anders horen we d’r niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Zo is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk,een medemuzikant :-) wat speel je?
+ voor de duidelijke uitleg.
De dirigent beslist hoe het muziekstuk gespeeld wordt: langzamer of sneller, harder of zachter, heel woest of misschien heel mysterieus. Als hij er niet was zou elke musicus het op een andere manier spelen, en zou het een zootje worden! Om goed samen te blijven, en op dezelfde manier te kunnen spelen, moeten ze dus heel goed naar de dirigent kijken: hij geeft alles wat ze moeten doen aan met zijn gebaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dirigent beslist niet, maar geeft aan hoe het muziekstuk geschreven is en aan de hand daarvan gespeeld wordt :)
Al was het maar om iedereen (links, recht, voor, midden, achter) te gelijk te laten beginnen.
Zou me een mooie boel worden als er een paar een fractie van een seconde later of eerder zouden beginnen en het niet in de gaten hebben omdat ze helemaal links zitten, terwijl ze rechts al een maat verder zijn.
Zou wel een leuk experiment kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder dirigent kan een professioneel orkest perfekt spelen bij een optreden.De rol van aanhef kan dan door de eerste violonist overgenomen worden. Zijn rol is vooral bij de voorbereiding enorm : de finesse van de partituur interpreteren, musici stimuleren , coachen en schouderklopjes uitdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dirigent is eigenlijk een manusje van alles. Maar laat ik me beperken tot zijn muzikale functie binnen een orkest.

De partituur, zijnde de muziek die ingestudeerd of gespeeld wordt, is van tevoren door de dirigent helemaal 'doorgeworsteld'. Dat wil zeggen dat hij 'het werk' bestudeert en eigen maakt. Hij bepaalt tevens hoe het werk uitgevoerd dient te worden. Veel is voorgeschreven maar dat is statisch. Hij maakt het ahw muzikaal.

Dan moeten zijn verkregen kennis nog door studie overgebracht worden op de orkestleden. Tijdens deze repetities wordt zijn voorbereiding overgebracht: waar adem te halen, waar welk instrument iets harder / zachter moet, hoe de notatie gespeeld moet worden (bijvoorbeeld scherp, gedragen, geaccentueerd, etc).

Daarnaast is het van belang dat het orkest in harmonie, de juiste balans, of de onderlinge partijen elkaar niet overstemmen, de afzonderlijke inzetten aangeven, en ga zo maar door.

Na verloop van zie je dat een dirigent steeds minder lijkt te doen, maar niets is minder waar. Zijn 'gezwaai' zal misschien minder worden, maar zijn mimiek en lichaamshouding spreekt boekdelen. De spelers 'lezen' deze mimiek en voeren zo de wensen van de dirigent uit.

Conclusie: hij heeft de belangrijkste functie binnen een orkest en is verantwoordelijk voor een goede en muzikale uitvoering.