Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet zo zenuwachtig moet zijn bij optredens?

Ik heb een band en moet af en toe optreden. Ik heb plankenkoorts, bij deze heb ik er heel erg last van. Als ik iets over optredens hoor, begin ik al zenuwachtig te worden en te tikken met m'n voet. Wat maakt me rustiger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (4)

Doe affirmaties, Zeg tegen gezelg 10x (luid) hard op: Ik kan het! Ik kan het, Het word een top concert e.d.

Toegevoegd na 29 seconden:
Ik bedoelde natuurlijk jezelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'bronnen; mijn moeder' zo lief!!!
Drink een glas water en doe ademhalingsoefeningen.
11 jaar geleden
Werk rustig naar zo'n optreden toe, en doe geen al te hectische dingen voor zo'n optreden. Probeer je te ontspannen en doe iets, samen met je bandleden, dat niets te maken heeft met het optreden. Maak een wandeling of ga rustig ergens een hapje eten.

Maar misschien nog belangrijker: uit je toelichting blijkt dat je al vaker hebt gespeeld, en dat in de toekomst ook zal blijven doen. Niets wijst erop, dat die optredens een fiasco waren. Blijkbaar wordt je optreden door het publiek gewaardeerd, anders werd je niet meer gevraagd. Een beetje simpelgezegd: het maakt niets uit of je zenuwachtig bent of niet, want je publiek vindt het prima zo.

Ook is het bijna zeker dat die zenuwen snel weg zijn, als je eenmaal aan het spelen bent, en dat je er na het optreden een enorm voldaan gevoel aan overhoudt. Probeer je die 2 dingen bewust te maken:
- je publiek waardeert je optreden
- de zenuwen zijn snel weg.

Dat is overigens geen tovermiddel, want een beetje zenuwen is heel normaal, en dat is zelfs heel goed. Dat geeft alleen maar aan, dat je geconcentreerd bent. Je zou - bij wijze van spreken - kunnen stellen, dat je prestaties minder zouden zijn, als je helemaal niet zenuwachtig zou zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang treedt je al op?
Dat had ik in het begin ook. Dat is alweer 30 jaar geleden...:D
Als je het echt leuk vindt wen je er wel aan.
En als je wat je doet goed doet, merkt niemand het echt.
Wat naar mijn idee het beste helpt is gewoon doen!
Dan raak je er vertrouwd mee en verdwijnen de zenuwen na verloop van tijd zelf wel.
Rock on!