Wat betekenen deze Italiaanse muziektermen?

Ik ben een relatief nieuwe pianospeler, en wilde beginnen aan de Mondscheinsonate van Beethoven, omdat die lekker langzaam is. Zoek ik de bladmuziek op, kom ik aan het begin deze twee Italiaanse zinnen tegen:
Adagio sostenuto
Sempre pianissimo e senza sordini
Google translate levert niets op. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Adagio betekent langzaam, gedragen.
Sostenuto is volhouden. Dus het langzame tempo niet veranderen.
Sempre betekent aldoor. Pianissimo is zachter dan zacht. E senza sordini: en zonder dempers. Dus de hele tijd heel zachtjes maar zonder dempers spelen.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het beste kan je daar een boekje voor aanschaffen. Bijvoorbeeld "Muziek woordenboek" van Bernard Nelleke.
Amadea
11 jaar geleden
Wel, als ik afga op jouw melding dat je de gevraagde termen niet kunt vinden op internet, dan is het toch zeker wel een nuttige aanschaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wikipedia heeft dat wel een ellenlange lijst, maar door gewoon ctrl-f te gebruiken kan je de termen er makkelijk in vinden, want vrij compleet is hij wel.

Andere antwoorden (1)

Koop een boekje over algemene muziekleer voor beginners daar staat het allemaal in. Of type de afzonderlijke woorden in op google, dan kom je er ook wel.
De termen geven een aanduiding van het karakter van het stuk.
Adagio= tamelijk langzaam, rustig
sostenuto = volgehouden, gedragen
sempre = steeds/altijd
pianissimo = zeer zacht (piano = zacht)
senza = zonder
sordini = demper(s)

Dus: aanhoudend langzaam, gedragen, voortdurend zeer zacht en zonder demper.