Waarom zijn cd's in Nederland zo vreselijk duur?

In the USA of UK is dezelfde cd soms voor de helft te koop.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zo kost bijvoorbeeld Madonna deluxe in the UK zo'n 12 euro en deluxe Amy Macdonald 10 euro. In Nederland zitten we dan alweer boven de 20 eurootjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar moet stemra buma anders zijn geld vandaan halen voor hun feestjes.. ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat ze daar makkelijker te vekrijgen zijn.
Of omdat de meeste liedjes in USA zelf worden gemaakt.

Antwoorden (2)

Misschien komt het omdat ze in USA og UK, al langer uit zijn dat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat komt door Buma/Stemra, die regelen het dat er geld bij de persoon die daar recht op heeft terecht komt, echter, omdat ze dat regelen hebben zij ook veel geld nodig net als CD-hoes producenten, Inkt producenten die de inkt voor de boekjes leveren, de laser-producent die de lazer heeft aangeleverd waarmee de CD's zijn gebrand(professioneel en absoluut alles wat je maar zou kunnen bedenken, kortom: bureaucratie en bemoeizucht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit eens gelezen dat een cd sowieso goedkoper is dan vinyl, maar dat hielde ze toen ook al kunstmatig hoger. Een cd zou niet meer dan 10 a 12 euro mogen kosten. Dat zijn inderdaad de prijzen in het buitenland. Dan vinden artiesten als Marco Borsato het gek dat er zoveel gedownload wordt.
esth0r
11 jaar geleden
ja het is belachelijk, maar tegelijkertijd ben ik van mening dat "grote" artiesten, zoals marco borstato, of internationaal: Metallica(die zijn ook super-anti downloaden) hun geld maar lekker moeten verdienen met shows, want die zijn ook peperduur, metallica in Rosso?