Wat is de standaard/meest voorkomende dikte snaren voor een akoestische western gitaar?

Het is alweer een tijd geleden dat ik de snaren heb vervangen van mijn akoestische gitaar, en nu twijfel ik over de beste dikte. Op de ene site lees ik dat 0.10 goed is en 0.13 veel te zwaar speelt. En op de andere staat dat 0.13 de standaard dikte is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
5.5K

Antwoorden (2)

012 is een veelgebruike dikte. 010 kan maar gebeurd vrij weinig omdat je dan veel dynamiek in het geluid verliest. iets vaker voorkoment maar ook relatief weinig is 011. ikzelf speel op 011 omdat ik 012 te zwaar vind spelen.

012 is meest voorkomend zover ik weet. toen ik mijn (2de hands) gitaar kocht heb ik hem ook opnieuw moeten laten afstellen op 011 omdat de gitaar standaard op 012 afgesteld was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest standaard is 0.12, die komt het vaakst voor. Maar het gaat er niet om wat standaard is, maar wat jij het lekkerst vind spelen! ;-)
De één houdt van dikke snaren, de ander van dunne.
0.10 is wel erg aan de dunne kant overigens. Het ligt ook een beetje aan je niveau. Beginners die nog niks gewend zijn zullen liever op 0.10 spelen, omdat het minder zwaar is en dus minder zeer doet aan je vingers. Terwijl wat verder gevorderde vaak liever voor wat dikkere snaren gaan vanwege de klank en vaak ook omdat hun dit lekkerder vinden spelen. Persoonlijk heb ik meestal 0.12, maar de kwaliteit van het merk kan ook nog erg verschillen. Kwestie van gokken en uitproberen dus.

Een tip: Als je er nieuwe snaren op hebt gezet, scheur dan het voorkantje van het originele doosje af. Schrijf op de achterkant de datum wanneer je de snaren er op hebt gezet en bewaar dit kartonnetje ergens op een logische plek, bijvoorbeeld in een voorvakje van je gitaarhoes. Zo kun je altijd na kijken hoe lang het geleden is dat je voor het laatst snaren hebt gewisseld, plus dat je kan kijken wat voor snaren je er op hebt gezet. Dan weet je de volgende keer welke snaren je ook al weer moet kopen als ze zijn bevallen, of als je ze niet lekker vind spelen welke je níet meer moet kopen ;-)

Succes!