hoe verzin ik een naam voor een muziekstuk?

ik heb een muziek stuk gemaakt op de piano,
maar ik heb geen idee wat voor naam ik hem kan geven.
wat is de beste manier om er een naam voor te verzinnen?
hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een mannelijk muziekstuk.
Een "hem"? Noem het dan gewoon Jan, Piet, Toon, Hendrik,
Eduart, Kees of Karel................

Antwoorden (2)

Als je nu geen naam kunt verzinnen gok ik dat 't absolute muziek is (muziek die niet voor een bepaald idee is gemaakt). Want als 't bijvoorbeeld muziek is met een bepaald visueel thema in gedachten dan kun je daar een naam uit vissen.

Wat componisten soms nog wel 'ns deden was 't tempo tot titel maken. Denk aan 't Adagio for Strings' van Barber. Ook Vivace en Lento zijn namen die je nog wel 'ns in titels tegenkomt. Zie hier een lijstje met tempi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempo_%28muziek%29

Wat ook kan is dat je gewoon domweg een nummer aan je stuk geeft. Genoeg componisten maakten gewoon een Symfonie 1, Symfonie 9 etc. Je kunt ook sneaky een telwoord uit een andere taal halen, 'eerste' in het Frans.. 'tweede' in het Italiaans.

En als je echt iets visueels wilt, dan zul je toch moeten proberen een link te leggen met wat je hoort en wat je zou kunnen zien. Als iets heel snel is (Vivace) zou 't wellicht een vogeltje uit kunnen beelden (net zoals Lento een trage olifant kan uitbeelden). Welaan, met mogels heb je een dierenrijk van duizenden soorten om uit te kiezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
mogels?? Vogels!

tsk.. mogels.. :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke sfeer roept het muziekstuk op: is het romantisch, agressief, vrolijk, ernstig, spannend, droevig, slepend, ... ? Dat moet je eerst benoemen. Bij dat kenmerk (of die kenmerken) kan je dan gaan associëren. Waar denk jij in eerste instantie aan, als je zou dromen bij deze muziek welke beelden passen daar dan bij? Als iemand een schilderij zou maken bij de muziek, wat was daar dan op te zien? Op zo'n manier kan jij komen tot een passende titel.
Lukt dat allemaal niet, dan kan je het ook simpel houden: MRJN op. 1 (waarbij op. staat voor opus, en dat betekent werk - nummer).
Amadea