Hoe werkt de shuffle-functie van i-Tunes?

Ik heb dik 2600 nummers in i-Tunes staan. Iedere ochtend zet ik deze aan en dan op shuffle. Vreemd genoeg hoor ik bijna dagelijks dezelfde nummers. Hoe bepaald i-Tunes welk nummer af te spelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Die vraag kreeg de baas van Apple, Steve Jobs, ook eens toegeworpen. Hij beweerde dat het ‘echt’ random zou zijn.

Welnu, in de praktijk is het zo dat iTunes inderdaad die 2600 nummers in een 'geshuffelde' rij zet en die vervolgens achter elkaar afspeelt. Deze functie wordt echter iedere keer dat je op een knop drukt (stop, next etc.) weer opnieuw aangeroepen. In dat geval krijg je weer een nieuwe rij en kan je inderdaad dezelfde nummers horen.

Daarnaast kan je natuurlijk ook dubbele tracks hebben, die door itunes als verschillende nummers ziet. Via Archief - toon dubbele kan je die tracks opsporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Specifiek voor de i-Tunes weet ik niet. Maar het lijkt mij dat een nummer gewoon random wordt gekozen. Nou is het zo dat apparaten maar pseudo-random zijn, maar dat jij steeds dezelfde nummers hoort is raar. Misschien kan je een methodologie gaan toepassen om te kijken of je stelling wel klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken I-tunes zelf ook niet, maar ik denk dat de shuffle functie steeds met hetzelfde nummer begint als dit programma wordt gestart en de volgorde is al vantevoren vastgesteld door de shuffle functie.

Mocht het een applicatie zijn op een I-phone dan raad ik je aan om deze applicatie aan te laten staan op de achtergrond (als dit gaat).

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, begint niet met hetzelfde nummer en de volgorde is ook niet steeds hetzelfde. Is gewoon op de pc, niks met i-phone te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou je kunnen nagaan of alle nummers wel af te spelen zijn in I-tunes. Het kan zomaar zo zijn dat een bestand simpelweg niet af te spelen is met I-tunes.
Dus probeer een bestand af te spelen waarvan je eigenlijk zeker weet dat je die nooit hebt afgespeeld via de shuffle functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zit er inderdaad hier en daar een nummer tussen dat niet af te spelen is, maar de meesten heb ik toch wel eens afgespeeld. Dat kan ik zien omdat er aangegeven staat hoe vaak een nummer is afgespeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok in dat geval kan het antwoord van NovemberGraye best wel kloppen. Als je iets vaak afspeelt ziet I-tunes dit als een favoriet/beoordelingsster.
Zijn sommige nummers beoordeeld?
Bij Windows Media Player bijvoorbeeld kun je aangeven hoe leuk je een nummer vindt door middel van sterren.
Hoe meer sterren een nummer heeft, hoe vaker het terug zal komen in de shuffle stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gaat dat gewoon op nummers die je vaak luistert, dat hij daar vaak langs komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht een beter idee om met een aparte afspeellijst te werken.

Ik heb voor mijn iPhone een aparte afspeellijst gemaakt, hier sleep ik de liedjes heen welke ik op mijn iPhone wil hebben.

Vervolgens heb ik ingesteld dat bij het syncen die lijst automatisch ook wordt meegenomen.

Zo blijven al je liedjes aangevinkt en heb je de juiste liedjes op je Shuffle

Een mooiere oplossing is via Slimme Afspeellijsten wat te regelen, aangezien je die zelf kunt defineren en zelfs nog kan limiteren tot het max geheugen van je Shuffle
Bijvoorbeeld door bij de liedjes als commentaar "sync" te zetten o.i.d. en in je Slimme afspeellijst de regel aan te maken "Commentaar - bevat - sync"

Limiteren kan door het vinkje te zetten en het aantal GB op te geven, doe je ook nog willekeurig heb je elke keer wat anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gekopieerd, maar is een antwoord op een heel andere vraag. http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=450345
-1 van mij...