Zijn verslete banden nog te herstellen?

Het is zo...
de bandrecorders die ik gekocht had waren niet de oorzaak van de doffe geluids kwalitijt maar de banden zijn versleten. ze waren te oud. en de kop is dan heel snel vies. je hoord het aan de hooge tone die wegvallen. nou wil ik ze nog 1 keer afdraaien om ze op te nemen op een andere band of op cd evetueel.
hoe kan dat het beste?
de banden zijn van rond 1960 1970 van philips

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van het antwoord op de vraag, zijn versleten N-nen wel te herstellen, hoor. Ik had er van de week ook zo een, maar een goede schoonmaakbeurt van het toetsenbord deed wonderen.

Het beste antwoord

Je mag nog blij zijn dat je bij geluidsbanden van 40-50 jarige leeftijd nog wat hoort. Het magnetisme neemt geleidelijk af en de oxidelaag gaat poederen.
Daar is niets aan te doen, elke keer dat je ze afspeelt komt er weer wat poeder af en neemt de kans dat er nog geluid vanaf komt af.
Mocht er toch nog geluid vanaf komen, houd er dan rekening mee, dat er verschillende soort koppen bestonden. Kwart- half - en volspoor koppen. Een band afspelen op een ander soort kop dan waarmee hij is opgenomen geeft ook kwaliteits verlies. Verder kan de opnamekop destijds wat scheef hebben gestaan. Dat moet nu gecorrigeerd worden met de weergavekop. Er zit een klein schroefje naast om die een stukje te kunnen kantelen.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. bandrecorders en VHS zijn technisch zo verschillend dat dit praktisch niet haalbaar is. Denk hierbij alleen al aan de bandsnelheid en de diameter van de videodrum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas,Einstein,in de prullenbak er mee. Dat geluid zal alleen maar slechter en slechter worden,daar valt niets meer aan te herstellen! Het is een wonder dat zulke oude banden überhaupt nog geluid produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de 'tape baking' methode gebruiken om ze nog één keer af te kunnen spelen, in de computer opnemen (met goede converters en eventueel een masteraar de audio nog wat laten bewerken.

Tape baking: http://en.wikipedia.org/wiki/Tape_baking