Er zijn verschillende formaten MP3"s, waar is dit voor, kwaliteit en/of grote?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

MP3 is gewoon een methode om [muziek] data met een minimaal (tot geen) verlies van qualiteit op te slaan. Hierbij wordt een compressie van soms wel 95% gehaald.

Hoe groot of hoe klein het bestand wordt hangt af van de gekozen hoeveelheid acceptabel verlies (De bitrate: Hoeveel bits met informatie wordt er per seconde muziek opgeslagen) en de lengte van het nummer (het aantalseconden muziek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MP3 is een muziekbestand op de computer, die meestal afgespeelt word via Windows music player (hoeft niet persee).

De grootte van zo'n bestand hangt af van het aantal bits per seconden (variatie in muziek dus). En de lengte van een liedje.

Verder zijn er ook andere soorten muziekbestanden als je dat soms bedoelt. Zo heb je WWM etc. Dit word ook gewoon afgespeelt maar dit kan bijvoorbeeld niet op je Ipod (mp3-speler) of mobiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een MP3 bestand is op een bepaalde manier gecodeerd. Het is bedacht omdat destijds geheugen heel duur was, nee groot geheugen dat je in je zak kon stoppen nog niet eens bestond. Dus moest muziek 'kleiner worden gemaakt'. Knappe koppen in Duitsland hebben bedacht dat je een hoop informatie kunt weggooien en dat je hersens dan nog steeds de oorspronkelijke muziek horen.
Dat gaat natuurlijk niet straffeloos. Je kunt bij het coderen kiezen hoe klein het resultaat moet worden. Hoe meer informatie je eruit perst, hoe meer je verliest. Maar zelfs als je het 'rustig aan' doet, is het resultaat eigenlijk geen goede weergave van het origineel. Veel mensen nemen geen genoegen meer met MP3's, er zijn veel betere normen uitgevonden. En nu dat geheugen geen probleem meer is, kan dat ook, want de bestanden worden groter daarmee.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er is een verband tussen die twee grootheden: als je het materiaal verder comprimeert gooi je meer informatie weg.
Dan wordt het eindresultaat kleiner en de kwaliteit neemt verder af.