Hoe heet een gedeelte in een song waarbij er alleen muziek bespeelt wordt door meerdere mensen?

Ik bedoel dus geen solo, dat is maar van 1 persoon. Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Het beste antwoord

Een instrumentaal stuk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Teminste, dat is als er niet gezongen wordt.

En een solo is een stuk waar één muzikant lekker kan freaken, er is geen vaste, van tevoren besloten melodie, een moment waarop alles om de solerende muzikant draait.
Maar die wordt dan (in een band of orkest) wel gewoon begeleidt door de andere muzikanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet. Een solo is inderdaad een stuk waarbij 1 instrument de hoofdrol speelt en de aandacht krijgt, en de rest slechts begeleidt. Maar, het hoeft niet geïmproviseerd te zijn, het kan ook een vantevoren geschreven melodie zijn. Het kan zelfs een melodie zijn die door een ander bandlid geschreven is, en die de betreffende muzikant precies op die manier moet uitvoeren.
rose
14 jaar geleden
Als een solo begeleid is, waarom heet het dan een solo? (Volgens mij is een solo altijd een instrument, of zanger(es), in zijn of haar eentje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is absoluut niet waar.
De solo wordt gespeeld door één muzikant, maar die wordt in een muziekformatie over het algemeen begeleid door de rest van de muzikanten.
rose
14 jaar geleden
Mijn woordenboeken (van Dale & Kramers) denken er anders over, zij zeggen dat het alleen is, zonder begeleiding. Wikipedia geeft je gelijk. Ik vind het vreemd taalgebruik, solo betekent immers alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose, misschien een voorbeeld uit de Jazz.
Hierin hoor je afwisselend een ander instrument luider spelen dan de anderen. Zij spelen een solo , terwijl de anderen ondersteunend zijn en hun spel ahw op de achtergrond meeklinkt.
rose
14 jaar geleden
Jullie hebben volkomen gelijk, dat de term solo op die manier gebruikt wordt. Ik blijf het oneigenlijk vinden...

Andere antwoorden (6)

Instumentale passage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien bedoel je "Jammen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intermezzo (tussenstuk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een stukje is waar je alleen de beat (achtergrond muziek) hoort zonder zang, heet het Instrumenteel (Instrumental in het engels)

Karaoke liedjes zijn dan ook wel gewoon de Instrumentele versie van een liedje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Instrumentaal intermezzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Frans Bauer heet dat een verademing...

Toegevoegd na 55 seconden:
Maar het juiste antwoord staat hierboven... (instrumentaal intermezzo)

Toegevoegd na 5 minuten:
Of, in het engels, instrumental break.
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond hem wél leuk. +