Wat voor waarde kun je hechten aan de Top-2000? Is deze reëel?

In de top-tien staan drie nummers van Ramses Shaffy. Als de goede man nog geleefd had, was dat niet gebeurd. En die eeuwige nummer 1, die bijna niemand meer horen kan.
Geeft dit alles wel een eerlijk overzicht van de 2000 beste nummers? Of is het een moment-opname?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Die hele lijst slaat nergens op. Ik heb toevallig een account aangemaakt om mijn keuze door te geven, maar je kan maar een beperkt aantal nummers kiezen. Mijn favoriete nummers staan er allemaal niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat denk ik wel ja, heb geen reden om er aan te twijfelen. Denk dat die nummers van Ramses al redelijk hoog genoteerd stonden, en zijn dood heeft gezorgd voor een stijging. Net als de songs van MJ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen lijst van de beste 2000 nummers, maar een overzicht van deplaten die mensen het liefste horen / het beste kennen. Dit soort lijsten worden samengesteld door stemmen van luisteraars, en zijn dus reeel, maar wel op basis van bekendheid / favoriteit. Niet op kwaliteit. Maar dat is zowieso kenmerkend voor pop muziek; Het gaat niet altijd om kwaliteit, maar om welke artiesten / nummers gepushed worden door de maatschappijen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke Top-lijst is een momentopname. Het gaat altijd om de nummers die op dat moment door mensen populair zijn. Niet zo lang geleden stond Coldplay met Clocks ook erg hoog, het wordt waarschijnlijk geen klassieker (zoals bijvoorbeeld Guns and Roses - November Rain) maar was op dat moment ook erg populair.

Als je een top 2000 gaat maken met Duitse stemmers, zal Marco Borsato of Stef Bos daar ook niet in staan.

Over 25 jaar zal de top er heel anders uitzien. Ook omdat het stemmend publiek dan anders is, de tijd dat Bohemian Rhapsody altijd op 1 stond is ook niet meer. Wel zullen de echte klassiekers altijd hoog staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n toplijst geeft nooit een overzicht van de 'beste' liedjes. Het is altijd een overzicht van de populairste liedjes. Het zegt dus eerder iets over de mensen die stemmen dan over de liedjes zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n top 2000 is dus duidelijk een weergave van de sentimenten die heersen. En ovnverwachte gebeurtenissen hebben blijkbaar veel invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Toet;

De enige waarde die je aan die lijst kunt geven is de emotionele waarde die de muziek opgeteld op dit moment bij alle inzenders teweeg brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die hele top 2000 is zo subjectief als het maar kan.
Je kunt hem als luisteraar niet samenstellen maar alleen de voorkeur uitspreken voor de vooraf door de DJ's geselecteerde nummers.
Als je dan je voorkeur hebt gegeven mag je ook nog een vrije keuze maken, maar niets garandeert je dat jouw selectie meedoet. Een aantal jaren geleden is al eens gebleken dat een zanger als bv Frans Bauer niet in de top 2000 mocht omdat zijn platen ook niet werden gedraaid op radio 2, terwijl er wel duizenden op hem wilden stemmen. Niet een échte ranglijst dus waarbij alle stemmen mee tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n top zoveel is voor vermaak. Daar moet je geen andere waarde aan hechten. Gewoon van genieten als je het leuk vind en iets anders gaan doen als dat niet het geval is.
rose
14 jaar geleden
De Top2000 is een jaarlijks zeer succesvol programma
van Radio 2. Als je weet dat de belangrijkste categorie luisteraars globaal genomen tussen de 30 en 55 jaar
zijn en vooral zij stemmen uitbrengen voor de Top2000 zul je begrijpen dat het met name hits zijn uit hùn jonge jaren.
De bekende top2000-nummers van de vorige jaren liggen hun nog vers in het geheugen en de meest bekende nummers zijn voorgeprogrammeerd in de ’‘invullijst’‘.
Hierdoor krijg je voorspelbare resultaten. Maar volgens mij willen ze niet anders bij Radio 2.
Wat er overigens nu gebeurt bij de hits van Ramses Shaffy die inderdaad met 3 nummers in de top10 terecht komt, is natuurlijk puur ingegeven door de actualiteit.
Zo zie je hoe de mens beinvloedbaar is per moment.
Dit moet ook te denken geven en het lijkt me goed dat ze daar eens over nadenken volgend jaar en wellicht eens een andere vorm van de Top2000 te kiezen of de stemmethode wat te veranderen.
Ik dacht bijvoorbeeld aan 4x een Top500 maar dan per leeftijdscategorie, je krijgt dan hele andere Toplijsten, want als je mensen tussen de 20 en 30 laat vertellen wat hun 15 favorites zijn dan krijg je echt hele andere platen dan van mensen ouder dan 50. Lijkt me leuk voor iedereen om daar dan toplijsten per leeftijdscategorie van te hebben.