Hoe komt het dat muziek steeds sneller gaat naarmate je verder weg bent van de bron?

Weet niet of het iemand anders ook wel eens is opgevallen? Zet je muziek maar eens aan en ga dan steeds verder weg ervan . Je hoort dan de hoge tonen steeds minder en de op een gegeven moment hoor je alleen nog de bass. Het lijkt dan alsof de muziek sneller gaat. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Bastonen geven meestal de maat aan en is een constant gegeven.
De hoogste noten worden veelal ingezet voor de melodie. Deze melodie kan een wat 'zwierig' karakter hebben, inhoudende dat zij iets in tempo kan inhouden danwel versnellen, ofwel de muzikaliteit aan 'het stuk' geeft.

Dit 'trekken' aan het tempo heeft als effect dat de melodie wat langzamer lijkt dan het tempo.
En ja, wanneer deze (trekkende) melodie wegvalt 'lijkt' het dat het overige hoorbare sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je geeft het al zelf aan; "het lijkt"... maar het is niet zo!
Omdat je niet alle tonen goed meer hoort, verlies je het ritme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit veel meer energie in lage tonen dan in hoge.
Daar komt bij dat hun 'propagatie' beter is, ze dragen verder ook om hoekjes. Een scheepshoorn hoor je kilometers ver weg. Ook een lage toon.
AWM
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de uitdijing van het geluid. De afstand neemt af en daardoor gaat de muziek sneller...