In 1974 verandert de Wessel Ilcken Prijs van karakter en wordt voor de eerste keer als aanmoedigingsprijs uitgereikt aan het leerorkest De Boventoon. Wanneer Theo Loevendie in 1979 als laatste de Wessel Ilcken Prijs ontvangt, is het karakter van de prijs inmiddels weer aan het veranderen.
In 1980 vindt een naamswijziging plaats: de prijs heet voortaan de Boy Edgar Prijs en geldt opnieuw als oeuvre-prijs. Tot de winnaars van de Boy Edgar Prijs behoren onder anderen Guus Janssen, Ernst Reijseger en Michael Moore.
In 1992 wordt de naam opnieuw gewijzigd: de prijs staat nu bekend als de VPRO/Boy Edgar Prijs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar de vraag is waaróm de prijs van naam is veranderd...
Boy Edgar was in 1964 de tweede winnaar van de Wessel Ilcken prijs. Die jaarlijkse prijs werd in 1963 in het leven geroepen om te worden toegekend aan een musicus, als
erkenning voor diens grote verdienste voor de jazz.
In 1974 veranderde de prijs van karakter en diende hij ter aanmoediging. Maar in 1980 kwam men daar weer op terug en werd het weer een oeuvre-prijs. Niet alleen op het gebied van jazz, maar ook van geïmproviseerde muziek. Omdat Boy Edgar eerder dat jaar was overleden werd de prijs als eerbetoon omgedoopt. Uit erkentelijkheid voor de rol die hij, vooral in de jaren zestig, in het Nederlandse jazzleven gespeeld had.
Amadea