Wat is de beste 'kwaliteit' die muziek kan hebben?

Ligt dat aan de bitrate? Dus dat 320 kbps het beste is?
En de frequentie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (4)

Voor MP3 is 320 kbps het hoogste en dan vaak ook gelijk de beste kwaliteit. Als je een nog betere kwaliteit van muziek wilt hebben moet je voor FLAC kiezen. Deze kan namelijk een nog mooiere en beter kwaliteit afgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat ligt aan de bitrate en ook aan de samplefrequentie.
Het beste dat je kunt hebben is 1,4 Mb/s met 48 Khz.
Dat is ongecomprimeerd dezelfde kwaliteit als een CD.
Er zijn formaten (bijv. FLAC en APE) die daar zeer dicht bij in de buurt komen met een lagere bitrate.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CD is 44.1Khz en 16 bit.
Dus 48 Khz is niet nodig.
Gedecodeerd Flac = zelfde kwaliteit. (Lossless)
.WAV 32bit 192kHz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van de muziek af. In principe is 320 kbps het best haalbare in een mp3, maar de vraag is bij hoeveel muziek je echt een verschil hoort tussen 320 en 256, of 320 en 192. Houdt daarbij ook in het achterhoofd dat met de jaren je gehoor verslechtert.

Nog een andere factor is de weergave van je muziek. Je kunt nog zo'n high-end mp3 bezitten, als je 't afspeelt op speakers die je hebt gewonnen door de spaarzegels van 't tankstation, in een akoestische ruimte die ronduit ruk is.. tja. Voor veel aspecten in de muziek geldt: je bent zo sterk als de zwakste schakel.

Qua opslagruimte maakt 't tegenwoordig natuurlijk amper uit, en als je een mp3 als 320 wilt downloaden of opslaan, by all means, maar ik betwijfel of er voor de gemiddelde luisteraar veel hoorbaar verschil is t.o.v. een 256- of 192-versie.