Waarom overheersen bij popconcerten de basgeluiden vaak?

Bij overheersende basgeluiden hoor ik de muziek niet goed. Ik houd wel van stevige popmuziek, maar ik moet de muziek wel goed kunnen horen. En bovendien zorgen volgens mij vooral de basgeluiden voor overlast bij omwonenden. Ik denk ook, dat het mooier is als sologitaren overheersen i.p.v. basgitaren. Basgitaren horen er ook bij en kunnen voor een mooi effect zorgen, mits niet te hard. Ik denk, dat men niet eens zoveel het totale geluid hoeft te dempen, mits men de basgeluiden wel sterk dempt. Bovendien wordt de overlast bij omwonenden dan ook minder.

12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

De basgeluiden hoeven niet te worden gedempt. Ze worden juist versterkt (zoals al het geluid).
Dat is omdat de meeste mensen dat juist gaaf vinden.
12 jaar geleden
Niets moet overheersen, alleen een solist moet duidelijk
hoorbaar zijn.Menig concert gaat ten onder door een veel
te harde bas. Volgens mij is het "trendy" en past het
helaas ook wel bij de huidige "muziek" .(popconcerten)
Niet alleen het basgeluid mag wat zachter, het totaal
volume mag volgens mij wel wat minder, zodat je wat meer van het muziekgebeuren kunt genieten.
En niet alleen in trans raakt door de herrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bas is ook een beetje de basis van de muziek. dit geeft het echte/duidelijke ritme aan. als alle muzikanten zelf spelen en iedereen om hen heen speelt ook, dan hoor je vaak de bas niet meer zo goed. daarom moet deze wat harder spelen zodat iedereen hem duidelijk kan horen..