Is het oorlogsverleden van het VARA jazzy dansorkest The Ramblers wel zo slecht als Wikipedia voorstelt?

The Ramblers hadden volgens Wikipedia doorgespeeld in de oorlog en wel in de gelijkgeschakelde omroep. Dat zal niet onjuist gesteld zijn. Maar volgens mij had het orkest o.l.v. Theo Uden Masman ook gezorgd voor het onderduiken van de joodse muzikanten. Daar moest toch geld voor op de plank komen? Over dat belangrijke aspect is in het geheel niet gerept in Wikipedia. Wie weet hier meer over te vertellen? Misschien kan iemand dat tevens herstellen in Wikipedia?

12 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Het beste antwoord

Om met je laatste vraag te beginnen: je bent volledig vrij om zaken in Wikipedia aan te passen, of te veranderen. Iedereen heeft daar toegang.

Het artikel in Wiki is vooral kort, en dat gaat altijd ten koste van de nuance. Ik heb er geen oordeel over of het nu wel of niet "zo slecht" was, maar wel is mij duidelijk dat het veel genuanceerder ligt, dan in Wiki wordt aangegeven.

Uden Masman ging gewoon zijn eigen gang, en trok zich weinig aan van alle waarschuwingen en dreigementen. Dat de 2 joodse musici moesten verdwijnen heeft hij nog een jaar lang kunnen uitstellen, daarna is er in financieel opzicht vanuit het orkest goed voor ze gezorgd. Ook allerlei verplichtingen om bepaalde nummers wel of niet te spelen, werden nauwelijks door Masman gehonoreerd.

Hieronder een citaat, èn de link naar een beter, en genuanceerder artikel.

"Voortzetting succes tijdens bezetting, dubbelrol Uden Masman
Het orkest werd in de loop der jaren uitgebreid met enkele talentvolle muzikanten, van wie Jack Bulterman een van de grootste aanwinsten bleek. Als componist, arrangeur en tekstdichter was hij verantwoordelijk voor veel succesnummers van de Ramblers. Een groot deel daarvan kwam tot stand in oorlogstijd, een periode waarin van het leiderschap van Theo Uden Masman veel werd gevraagd. Aanvankelijk veranderde er voor de Ramblers niets met de bezetting. Hun contract met de VARA, die werd opgeheven, ging gewoon over naar de nieuwe Nederlandsche Omroep. Enige tijd later kwamen ze zelfs in vaste dienst. Uden Masman wist de populaire status van zijn orkest een tijdlang handig uit te buiten. Joodse orkestleden bleven nog tot half 1941 deel uitmaken van de band. Van dreigementen trok Uden Masman zich het eerste jaar niets aan. Toen de joodse muzikanten uiteindelijk toch het gezelschap moesten verlaten, kregen ze geldelijke steun van het orkest. Het vormde een onderdeel van de dubbelrol die Uden Masman in de oorlogsjaren speelde."

http://www.wo2-muziek.nl/nl/Musici%20en%20artiesten/The%20Ramblers%20onder%20leiding%20van%20Theo%20Uden%20Masman%20%281926-1965%29,%20orkest%20in%20oorlogstijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Volges mij kregen deze joodse muzikanten niet alleen geldelijke ondersteuning, maar ook hulp bij onderduiken. Verder verwijs ik naar het gestelde in Wikipedia. Ik heb daarin afgelopen weekend enkele wijzigingen aangebracht ter nuancering. Ook als je googlet op Ramblers, Sem Nijveen, Benny Behr, enz., krijg je wel informatie.