welke muziekstroom heeft te maken met een politieke ontwikkeling?

voor een opdracht moet ik een muziekstroom onderzoeken die te maken heeft met een politieke verandering van nu of vroeger. welke muziekstromen zijn dit en welke politieke gebeurtenis hoort daarbij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (5)

Flower power, de rest mag je zelf uitzoeken over het hoe en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De protest zong , Bob Dylan , Joan Baez, maatschappelijke vernieuwingen , anti oorlog (Vietnam) Reggae, eigen identiteit , Vd rasta , maar vooral het op eisen van normale rechten (stand up) Vd gekeurde bevolking . Ook in het verleden zou je kunnen denken aan de geuze liederen , diverse volksliederen , zeker na de Franse revolutie . Muziek , maar zeker de volksmuziek had vaak veel stiekeme kritiek op de machts hebbers . Ook volgens vele diverse operette's en oppera's hadden vaak een gelaagde dubbele lading . Muziek is onderdeel Vd cultuur en ook een uiting van het gevoel vh moment . Daarom naar het verleden terug kijken missen we vaak de werkelijke lading . Die het op dat moment had . Er zullen best nog muziek kenners jou nog wat klassieke stromingen enz kunnen uitleggen en kunnen verbinden met ontwikkelingen in de geschiedenis .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!
+ Ter aanvulling: ik zat nog te denken aan Kurt Weill en Bertolt Brecht met o.a. de "Dreigroschenoper" uit 1928,
en de actie "notenkraker" met jongens als Reinbert de Leeuw en Louis Andriessen eind jaren '60.
Punkmuziek Zich afzetten tegen de gevestigde orde en het "in de pas lopen. Muziek o.a. New Order (zijn ook films en documentaires van) en sex pistols, the cure.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Punk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Punk
Hiphop
Blues
Protestmuziek in het algemeen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel cabaretiers /kleinkunstenaars hebben ook wel nummers gemaakt die wat of een (heel) klein beetje te weeg hebben gebracht in de politiek. Denk aan Wim Kan (er leven haast geen mensen meer, abortuslied) of Jeroen van Merwijk (het is allemaal de schuld van Wouter Bos) En Bram en Freek hadden ook veel protestnummers en maakte dus echt geëngageerd cabaret/muziek.