Welke noot is do en de rest?

je hebt do, re, mi, fa, sol en la en je hebt A, B, C, D, E, F en G. Welke is nou welke? Ik krijg nu (vrijwillig) les van iemand en die kent alleen maar do, re, mi, fa, sol en la.
om zelf stukken te kunnen spelen wil ik weten welke noot welke is.
dus bijv. do=a (klopt niet denk ik, is gewoon een voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
19.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Les van iemand die alleen do, re, mi, fa, so ... kent?
Hmmmm :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom niet les nemen bij iemand die het wel kan? Als je hier dus moet gaan vragen wat wat is...

Antwoorden (9)

Do is c.

Als je de noten in de balk tekent, do is c, en dan de rest volgt zo op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Do - c
Re d
Mi e
Fa f
Sol g
La h
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het do-re-mi is een relatief notensysteem, en het benoemen van tonen in A-B-C etc. is een absoluut notensysteem.

D.w.z. bij het A-B-C ligt alles vast, en is voor iedereen een C een C. Bij het do-re-mi kan in principe de -do- voor iedere toon gelden, afhankelijk van de toonsoort van een liedje.

Als een liedje b.v. in de toonsoort C staat, dan wordt in dat geval de C ook de do.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het enige juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het antwoord van mvs78 nog beter.
Als je "in C" speelt is C de Do.
Als je "in G" speelt is G de Do. je hebt dan wel een Fis (F#) nodig ipv de F. Je speelt dan: G A B C D E Fis G
Als je "in D" speelt is D de Do. je hebt dan wel Fis (F#) en Cis (C#) nodig ipv F en C. Je speelt dan:
D E Fis G A B Cis D
Enz, enz.
12 jaar geleden
Hangt van 't solfègesysteem af. Je hebt "Fixed do" en "Movable do", afhankelijk van 't land waar je je in bevindt. Bij "fixed do" is een do een c. Bij 'movable do' is de 'do' de eerste noot in een toonsoort. Dus als de toonsoort A-mineur is, dan is de A de do (en B=re, C=mi, D=fa etc.)

Zélf heb ik een sterke voorkeur voor 't 'movable do'-systeem, onafhankelijk van 't land waar ik me in bevind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet begrijpen dat dit gemind wordt zonder uitleg waarom dit niet klopt. http://www.jomarpress.com/nagel/articles/Solfeg.html
Je kunt een toonladder (do, re, mi, fa,....) op elke noot beginnen, als je de do op C neemt dan heb je toevallig allemaal hele noten: C, D, E, F, G, A, B, C.
Als je bijvoorbeeld de A als do aanneemt dan wordt de toonladder als volgt: A, B, Cis, D, E, Fis, Gis, A.
Zo kun je voor alle twaalf noten (A, Ais, B, C, Cis, D, Dis, E, F, Fis, G en Gis) een toonladder do, re, mi samenstellen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De (majeur) toonladder do, re, mi, fa, so, la, ti, do bestaat altijd uit 2 hele toonafstanden, dan een halve, dan weer 3 hele gevolgd door de laatste halve om weer op do uit te komen.
Op het toetsenbord van een piano kun je deze verdeling zien door te kijken naar de zwarte toetsen die de halve tonen geven.
tussen de F en de G en tussen de B en de C zit geen halve toon omdat die afstand zelf een halve toonafstand is.

Toegevoegd na 15 uur:
foutje in laatste zin: tussen E en F zit geen halve toon, tussen F en G wèl. bedankt voor reaktie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen E en F zit niets..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, foutje, tussen E en F zit geen halve. tussen F en G natuurlijk wel.
de volgorde is c-d-e-f-g-a-b-c(toetsen of de piano of keyboard)
das do re mi fa sol la si do das de term die word gebruikt bij het zingen enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De benamingen "do, re, mi" et cetera zijn relatieve benamingen. Dat betekent dat in principe elke noot do genoemd kan worden. De toonafstand bepaalt waar de andere noten dan liggen (re, mi...). In België worden deze notennamen vaak nog wel gebruikt als absolute naam. Dan staat de do echt voor c. Zo zijn de notennamen oorspronkelijk niet bedoeld; het is bedoeld als relatieve benaming.

Oorspronkelijk komen de notennamen do, re, mi, fa, sol en la van een gregoriaanse hymne waarvan de tekstregels steeds beginnen met de eerste letters van de notennamen. Daarbij opgemerkt dat do vroeger ut (uitspraak: oet) heette. Elke regel begint dus steeds een toon (of halve toon) hoger. Guido van Arezzo heeft deze notennamen toegekend en dat heeft in de muziekgeschiedenis zijn diensten bewezen.

Later is de toonladder afgemaakt met si en weer do. Het solmisatie systeem is daarmee compleet gemaakt voor onze grote (en kleine terts) toonladder. De ut is toen ook vervangen door de do, omdat de notennamen vanwege het systeem met een medeklinker moesten beginnen; zowel stemtechnisch (zangtechnisch) als om te kunnen solmiseren (zingen op notennamen) een voordeel. Later zijn ook voor kruizen en mollen notennamen verzonnen, zodat hele liederen op notennamen gezongen kunnen worden (solmiseren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel eenvoudig.
elke toonladder is een majeur (een goed klinkende do,re,mi,fa,sol,la,si,do) of een mineur dan klinkt de volgorde iets droevig...
Als je dus een do toon hoort en zoekt het op je instrument, gitaar of piano dan zoek je de overige tonen erbij!
Voorbeeld:
Je luistert naar een liedje (geen blues of israelische melodie) gewoon majeur of een popsong...
En de de laatste toon is een G en die vind je ook op je gitaar of piano dan is G de 'do'
G A B C D E fis, G
do,re,mi,fa,sol,la,si , do

Kun je dus voor elke (majeur) toonladder het uitzoeken