Waar komt de traditie vandaan om mee te klappen bij de Radetzky Marsch tijdens het Weens Nieuwjaarsconcert?

Het publiek klapt bij de Radetzky Marsch altijd mee en de dirigent geeft dan aan wanneer ze moeten klappen, waar komt deze traditie vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk +

Het beste antwoord

Dit is spontaan ontstaan: Toen het voor het eerst gespeeld werd gingen oostenrijkse officeren spontaan mee klappen en stampen. Dit is vervolgens als gebruik ingeburgerd. Het is niet bedacht, maar uit zichzelf ontstaan dankzij een enthousiast publiek toen het de eerste keer werd gespeeld.

http://www.mazalien.nl/weblog/archives/2009/01/01/radetzky-march-vienna-2009-new-year-concert/
Op. 228 is a march composed by Johann Strauss Sr. in 1848. It was dedicated to the Austrian Field Marshal Joseph Radetzky von Radetz, and became quite a popular march among soldiers. When it was first played, in front of Austrian officers in attendance, they promptly clapped and stomped their feet when the chorus was played. This tradition is carried over today when the march is played in classical music venues in Vienna, among members of the audience who are familiar with the tradition. It is almost always played as the last piece of music at the Neujahrskonzert, the Vienna New Year Concert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanwege het bijzondere ritme van deze muziek en de grote bekendheid van het stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De traditie van het Weense Nieuwjaarsconcert begon in het donkere jaar 1941 onder leiding van Clemens Krauss. Krauss had in 1929 op de Salzburger Festspiele de Wiener Philharmoniker gedirigeerd in een programma met alleen maar muziek van de Straussen. Dat was een noviteit en die beviel zo goed dat er vanaf 1933 ieder jaar een Strauss-concert was. In 1938 probeerden de nazi's de Wiener Philharmoniker-vereniging op te heffen, maar door tussenkomst van onder anderen Wilhelm Furtwüngler werd dat besluit teruggedraaid. Op 31 december 1939 leidde Krauss een 'ordentliches Konzert' (politiek statement) en het jaar daarop dus het eerste echte Nieuwjaarsconcert. Zelfs op 1 januari 1945 ging het concert nog door.

Het meeklappen op de maat is een activiteit die helpt om plezier te hebben in muziek. Daar wordt in de peuterklas al mee begonnen. Door niet alleen passief te zitten luisteren maar er ook zelf actief mee bezig te zijn werkt zeer enthousiasmerend. Ook meeneuriën, -zingen, en -fluiten hebben dat effect, maar dat kan niet iedereen even goed en zuiver. Klappen is dan het handigst. En dat wordt dus gebruikt bij concerten waar veel publiek is en een vrolijke sfeer hangt. Niet alleen bij het nieuwjaarsconcert, maar ook op de Last Night of the Proms, bij de uitvoeringen van de Dubliners, en bij André Rieu.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe is het ontstaan dat men dat alleen bij de Radetzky Marsch doet en niet bij andere stukken?