Kunnen pianisten zelf hun piano stemmen?

Zoals ik mijn gitaar kan stemmen? Als je goede oren hebt en de stem benodigdheden moet dat toch kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Het beste antwoord

Bedoel je met stem benodigdheden een "stemkastje"
Kan je verzekeren dat dat niet lukt. Er zijn "stemmers"
welke stemmen met een kastje, je hoort het ! kan misschien bij particulieren wel, maar bij muziekscholen, concerten, muziek docenten, gaat dit echt niet op.
Om een piano goed te kunnen stemmen volg je de Piano
Vak Opleiding. Het is niet alleen een snaartje optrekken
een temperatuurleggen, stempen vast zetten, repareren.

Terug komend op je vraag, er zijn pianisten die het hele-
maal niet horen dat hun piano ontstemd is, maar ook al
horen ze het, stemmen is niet aan de orde. Misschien
kunnen ze op de conservatoria's hier aandacht aanbe-
steden, en het pianovak wat meer promoten.!!
Er komt (is er al) een gebrek aan goede vakopgeleide
pianostemmers.
Wij houdende de stemming er in !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een piano stemmen kan je natuurlijk wel leren. Echter, er zijn niet een paar snaren te stemmen, maar voor elke toets een. Dat betekent dat je heel goed moet weten wat je doet. Stemmen van een piano is niet iets wat elke piano speler derhalve zomaar kan doen. Je moet er echt wat vanaf weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
? Een snaar of zelfs meerdere snaren per toets, wil ik in het midden laten-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een piano stemmen doe je niet zomaar even.
Pianostemmer is een vak, waarvoor je echt een studie gevolgd moet hebben.

Wanneer je als pianist de opleiding tot pianostemmer hebt gevolgd ja, dan kun je je eigen instrument stemmen.

Maar ga er niet vanuit dat je dat 'even' doet.
De meeste pianisten kunnen dit echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik zit niet in het pianovak, maar heb wel 'n hele mooie staan.
En speel nu zo'n 40 jaar piano.