waarom hou je van een bepaald soort of genre muziek?

Ik hou van melodische rock maar dat heb ik niet van huis uit meegekregen, waarom vind ik dat dan mooi?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Tja, smaken verschillen nu eenmaal en over smaak valt niet te twisten.

Waarom je ergens gevoelig voor bent, valt eigenlijk niet logisch te verklaren, in de zin van hoe wij mensen vaak dingen willen analyseren omdat we het lastig vinden om gewoon maar iets te ervaren en accepteren zoals het is.

Jij houdt van melodische rock terwijl je dat niet van huis uit hebt meegekregen. Misschien heb je als klein kind ooit eens op een feestje gezeten waar melodische rock werd gedraaid. Je vond het mooi, zoals kinderen dingen mooi kunnen vinden zonder er een waardeoordeel aan te verbinden. Misschien heb je die muziek, die specifieke melodielijnen opgeslagen in je geheugen omdat het iets met je deed.

Toen je eenmaal wat ouder was en je voor het eerst weer eens die muziek hoorde, was het wellicht een feest van herkenning voor je. Zo van: hee, die muziek ken ik, al weet ik niet waarvan, maar ik vind het mooi.

Ik denk dat je persoonlijke smaak (of dat nou op het gebied van muziek, geur, eten of kleur is) al in je jonge jaren wordt vastgelegd. In je onderbewustzijn, niet in je bewustzijn. Pas als je er later bewust mee geconfronteerd wordt, zoals een liedje op de radio of een lekkere geur die je lange tijd niet geroken hebt, roept het iets in je wakker. Soms pakt dat leuk uit, soms minder leuk. Het is een beetje afhankelijk van de herinneringen en onderbewuste ervaringen die je in de loop van je leven hebt opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus voor u ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank U. ;-)
muziek wel voor een deel genetisch bepaald.­
Wetenschappelijk is al bewezen dat een aziatisch iemand bijvoorbeeld andere akkoorden legt dan een westerse man, die dan weer een heel ander muziekgevoel heeft dan een afrikaan. Dus het zal zowiezo wel voor 'n deel genetisch bepaald zijn, anders zou de muziek over de hele wereld hetzelfde zijn.
Het ligt niet alleen aan genetisch bepaalde factoren, maar ook aan de omgeving waardoor je beïnvloed wordt. Deels worden je voorkeuren bepaald door je genen, maar het andere deel wordt bepaald door de opvoeding en de mensen met wie je omgaat, dus de cultuur en de samenleving.

dit is beetje een idee waarom dat kan zijn.
ik heb beetje gegoogled en kwam op een site waar ze het daar over hebben.erg interresant dus kijk zelf ook even: http://partyflock.nl/column/8:Muziek_en_emotie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is het zo dat een heleboel wat je niet van huis uit hebt meegekregen toch mooi en prachtig gevonden kan worden.

Want je bent een zelfstandig individu, met eigen hersenen en eigen zintuigen.

Er zijn mensen die absoluut bijna zonder muziek zijn opgevoed.
Die kunnen later toch een eigen smaak ontwikkelen.

Dat geldt ook voor andere vormen van kunst.

Dan is het ook nog zo dat je een bepaalde muzieksoort een tijd heel mooi kan vinden en er daarna niets meer van moet hebben.
Een van mijn zonen was een poos compleet gek van gregoriaanse muziek. Niet van huis uit meegekregen, het had hem ergens geraakt.

Je hoort iets, soms in een bepaalde stemming.
Het raakt je, het pakt je.
Het zijn jouw eigen zintuigen die dat dan oppikken en jij bent het zelf die er al dan niet iets mee doet.