Waar gaat het nummer 'Blauwe ruis' van Blof over?

Ik vind de tekst van 'Blauwe ruis' wel heftig en indrukwekkend, maar vraag me af waar-ie over gaat. (Trouwens, ik bedoel natuurlijk de Blof met een streepje door de O). :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
10.8K

Het beste antwoord

Het is wel het album waar ook het nummer "Mooie dag" op staat. Voor mij de herinnering aan een afscheid.
Dat kwam na het overlijden van hun drummer in 2001. Lijkt me dat het hele album erg beïnvloed is door dat voorval. Het nummer Dichterbij dan ooit is speciaal voor hem geschreven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat album heet ook Blauwe Ruis net als het nummer.

Toegevoegd na 28 minuten:
Erg heftig is ook de natuurkundige uitleg van het begrip Blauwe ruis.
--------------------------Begin--------------------------
Ruis is een signaal. Verder wordt ruis onderscheiden op grond van de verdeling van het ruisvermogen over het spectrum:

witte ruis is breedbandige ruis: de gemiddelde amplitude is voor alle frequenties gelijk;
roze ruis is ruis waarbij voor hogere frequenties de gemiddelde amplitude afneemt;
blauwe ruis is ruis waarbij voor hogere frequenties de gemiddelde amplitude toeneemt.

De amplitude is de grootte, of sterkte, van een trilling. Dit kan een mechanische trilling zijn van bijvoorbeeld een snaar van een harp, of de daardoor ontstane geluidsgolf, of van enig ander cyclisch in de tijd variërend verschijnsel. Omdat een golfverschijnsel steeds in grootte varieert zal de waarde van die golf ook steeds variëren. De amplitude is nu de waarde vanaf de nul tot aan de maximale uitslag of sterkte van die golf.
--------------------------einde-----------------------------------
Gevoelsmatig zeg ik zelf dat het hier is gebruikt om uit te drukken hoe het voelt en dat het ook heftig is. Het is moeilijk onder woorden te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bløf - Blauwe ruis

Je droeg weer blauw die avond
In een schaduw van zwart licht
D'r werd geen gat gedicht
Met die brief die je me na zond
Tijd draait alles om
Wat eerst prachtig was, wordt nu lelijk
En wat je toen zo moeilijk vond
Daar denk je niet meer aan
Laat je me nog gaan
Wat onaf was, blijft wel liggen
Je maakt niets ongedaan

Blauwe ruis
In m'n ziel en in m'n oren
Ik wil het niet meer horen, maar het houdt nooit meer op
Blauwe ruis
Wat je had gaat nooit verloren
Het wordt alleen maar harder, en het houdt nooit meer op

Je draagt steeds blauw die avond
Op het scherm in mijn hoofd
In de brief die je me na zond
Heb je niets beloofd
Maar ook niets afgerond
Onaangenaam verdoofd
Blijf ik staren naar de grond

Blauwe ruis
In m'n ziel en in m'n oren
Ik wil het niet meer horen, maar het houdt nooit meer op
Blauwe ruis
Wat je had gaat nooit verloren
Het wordt alleen maar harder, en het houdt nooit meer op

Laat je me nog gaan
Wat onaf was, blijft wel liggen
Je maakt niets ongedaan

Blauwe ruis
In m'n ziel en in m'n oren
Ik wil het niet meer horen, maar het houdt nooit meer op
Blauwe ruis
Wat je had gaat nooit verloren
Het wordt alleen maar harder, en het houdt nooit meer op

Blauwe ruis
Het houdt nooit meer op

-------------------------------------------------------

Ik begrijp hieruit dat er een onafgeronde relatie in het spel is en dat de verteller er een soort verdoofd gevoel van overhoudt dat hem niet loslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En voor die drie regels moest je de hele tekst citeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, gewoon omdat het kan! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind 't daardoor juist geen geweldig antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag.