Verdienen artiesten tegenwoordig minder door het downloaden van muziek?

Volgens mij bestond 10 tot 15 jaar geleden het downloaden van muziek niet of in mindere mate, maar tegenwoordig kan iedereen makkelijk downloaden zelfs van youtube, lopen hierdoor artiesten veel inkomsten mis tov voor het downloaden tijdperk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee, in het algemeen verdienen artiesten niets minder dan vóór het download-tijdperk. Allerlei onderzoeken wijzen steeds weer uit, dat mensen die downloaden net zoveel muziek kopen als mensen die nooit iets downloaden. Bovendien hoor je artiesten ook nauwelijks klagen over downloaden, en als er eens een keer een artiest is die dat wèl doet, is dat groot nieuws.

Er zijn mensen die iets downloaden, maar de CD toch niet hadden gekocht, ongeacht of de mogelijkheid tot "illegaal" downloaden er wel of niet was. Ze willen alleen maar iets voor niks. Daar kan de artiest nooit schade van ondervinden.
En er zijn ook mensen die iets downloaden, en na het luisteren juist gestimuleerd worden om de echte CD te kopen. Vanwege het mooie hoesje, of de extraatjes.
En dan zijn er ook nog mensen die downloaden, nooit muziek kopen, maar zo enthousiast worden over een bepaalde artiest, dat ze naar concerten gaan. In dat geval pakt het voor de artiest alleen maar goed uit.

Artiesten hebben ook gemerkt dat ze op andere manieren geld kunnen verdienen, door concerten en andere vormen van merchandising, en als er een partij is die er schade van ondervindt, dan zijn het de platenmaatschappijen. Maar dat is hun eigen schuld; ze zijn veel te laat ingesprongen op de mogelijkheden van internet, en zijn er pas sinds kort achter, dat je gewoon muziek op internet kunt verkopen. Het aantal betaalde, en dus "legale" downloads is enorm, en het verbaast iedereen dat mensen best bereid zijn om 1 Euro voor een liedje te betalen.

Overigens is downloaden niet illegaal. Verspreiden, en dus uploaden, is alleen niet toegestaan.