Hoe kan ik leren zingen met achtergrond muziek?

Ik kan acapella heel goed zingen maar als ik met,muziek moet zingen raak ik helemaal in de war en gaat mn stem ineens in een soort valsetto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (4)

oefenen, oefenen en oefenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oefenen! Zoek op youtube instrumentale versies of karaoke-versies van de nummers die je wil zingen en zing lekker mee. Vaak zul je merken dat je a capella in je eigen voorkeurstoonhoogte gaat zitten, terwijl de nummers eigenlijk voor een andere hoogte geschreven zijn. Dan is het moeilijk om met de muziek mee te zingen. Maar door veel oefenen krijg je het wel onder de knie. Sommige nummers zullen ook echt te hoog of te laag voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat je moeite hebt met het volgen van het ritme.
Als je acapella of gewoon solo zingt is het ritme niet zó strak en/of zijn er andere (visuele) maatgevers dan wanneer je met achtergrondmuziek gaat meezingen. Het ritme is dan genadeloos, de muziek hoeft jou niet bij te houden, jij moet de muziek bijhouden.
Bij het acapella zingen heb je ook de mogelijkheid om te kijken naar de bewegingen van anderen, medezangers of zelfs een dirigent. Dat heb je met achtergrondmuziek niet, dat komt uit een doosje.

Heb geduld, oefen ook eens met een metronoom om te wennen aan een strakker metrum. Het beste is zo'n oude met een wijzertje, of anders maar naar het rode lampje van een moderne kijken. Kijk naar de bewegingen van de wijzer en zing dan mee, en laat dat kijken langzaam los door er alleen nog naar te luisteren.

Zet de achtergrondmuziek ook op voldoende volume, want als het te zacht staat kun je jezelf onvoldoende plaatsen in de muziek, tijdens het zingen moet je de toonsoort en het ritme nog goed kunnen horen. Én daardoor hoef je niet ingetogen te zingen. Als je moet schreeuwen staat het natuurlijk te hard ;-)

Succes, enne, bij hetgeen wat je echt wilt: niet opgeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
karaoke jonguh