Waar moet je op letten als je een goedkope piano koopt op Marktplaats?

Hoe weet je bv hoe de piano van binnen is? Ik lees dingen over een gebarsten stemkast etc maar hoe kom je hierachter?
Ik wéét dat het heel erg wordt afgeraden maar ik heb nou eenmaal geen budget voor een goede occasion van meer dan duizend euro. Ik wil gewoon 2 jaar flink oefenen met spelen en ben van plan om over een paar jaar een goede te kopen.( Ik kan er nu 1 kopen voor 50 euro 8-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk (luister) naar meerdere piano's speel steeds het zelfde stuk . Vraag ,en check wanneer is hij gestemd en door WIE , dat is je ref: ps piano stemmers weten de beste adresjes :) prijs zegt niks over piano . Denk ook hoe komt hij hier vandaan ,met wie , €€ Veel speel plezier .

Antwoorden (1)

Meestal staat er op Marktplaats ook wel een plaatje bij, en heb je al een eerste indruk. Hoewel de kans niet zo groot is, dat je voor 50 Euro iets fatsoenlijks kunt kopen, kun je ook eerst zelf gaan kijken. Dan weet je al weer wat meer. Als de helft van de toetsen het niet doet, of het is van binnen één klomp roest en viezigheid, weet je al weer meer.

Als je er vervolgens rekening mee houdt, dat je een piano van 50 Euro toch wel op zal moeten laten knappen, kun je (als je pianoles hebt) je docent om advies vragen. Of je huurt een deskundige in b.v. een pianostemmer. Dat zal je misschien 100 Euro kosten, maar dat kan je veel ellende besparen. En als de stemmer ook reparateur is, en je laat hem de klus klaren, is het advies meestal gratis.

Een budget van 1000 Euro (zoals je schrijft) is ook niet nodig. Voor 300 of 400 Euro kun je best een piano kopen die het goed doet, en nog een beetje klinkt ook. Of in één keer goed voor 400 Euro, of eentje van 100 en voor 300 op laten knappen. Maak goede afspraken met de verkoper over het vervoer, want dat kost veel geld.

Ook zou je kunnen overwegen, als je denkt dat je over 2 jaar pianospelen nog steeds leuk vindt, om geld te lenen voor de aankoop van een echt goede piano van meer dan 1000 Euro. Geld lenen is niet altijd verstandig, maar het gaat hier niet om een auto die na 8 jaar naar de schroothoop kan. Een piano behoudt redelijk zijn waarde.

Ik heb nog even gekeken op Marktplaats en zie dat de meeste verkopers van piano's van 100 Euro en minder, eerlijk vermelden, dat er eerst het een ander gereviseerd moet worden. Houd daar dus rekening mee. Die piano van 50 Euro die jij had gezien kan ik niet vinden ;-)
Succes!