hallo, ik wil graag een eigen radio zender maken, hoe doe ik dat? gr max

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je daadwerkelijk een radiostation voor FM/AM opzetten of gewoon een internetradio (stream) site?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil beginnen met een internet
radio

Antwoorden (7)

Je moet dan eerst electronica gaan studeren. Met name als je eentje met een groot vermogen wilt gaan maken is de bouw van de eindtrap en de koeling en echte uitdaging.
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet hoor. Ik heb zelf gedraaid voor een station. en heb geen electronica verstand. gewoon vanaf mijn eigen desktop.
escape
12 jaar geleden
Dit is echt een radiozender!!!!
Een eigen is lastig, maar mischien zou je een handje kunnen helpen bij het radiostation uit jou gemeente,stad, dorp of regio.

Succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt hier wel verschillede programma's voor zoals; Radionomy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een zwak FM zendertje maken van een paar simpele componentjes. Ik heb een keer een schakeling gezien en gemaakt gebaseerd op een NAND gate (74LS00) met een condensator. Heel "fout" in electronisch opzicht, maar het werkte nog ook. Het is wel leerzaam om te begrijpen hoe FM en AM werkt. Als je dan ook iets van electronica leert, dan snap je hoe de schakelingen werkt, ipv. ze alleen maar te bouwen.

Of wil je gaan zenden via internet? Dan moet je googelen op "shoutcast".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
shoutcast wilt nog niet zeggen dat het legaal is. je draait immers zonder licentie.
Kijk eens op conrad.nl die hebben bouwpakketten van eenvoudig tot professioneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radio maken hoeft niet duur te zijn.

Je kan als piraat uitzenden, maar daar zitten (terecht) de nodige risico's aan.

Je kan via Internet streamen. Streamserver als host laten fungeren, zodat je de radio station aan kan laten staan als jij offline bent. Vaak hebben ze leuke acties inc. licentie.

Wil je dag en nacht draaien vanaf je eigen pc, raad ik je www.webradioworld.com aan. Inc licenties.

Ether ben ik niet goed thuis in, maar licenties voor ether zijn enorm duur.

Wil je zelf de radio op een eigen server draaien, dan zijn licenties ook duurder dan op een streamserver.
Vraag mij niet waarom, maar het is zo.

Als je besluit via webradioworld te gaan draaien, doe dan Dan Brewington (The Gringo) de groeten van mij. (spreekt engels).

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor een professioneel radiostation, heb je wel een hoop geld nodig, en is het allerminst zeker dat je het geld ook terug verdiend. Sponsoren en reclame inkomsten zul je zeker nodig hebben.

Dus wil je het groots aanpakken, dan ben je een hoop centen kwijt.

Toegevoegd na 5 minuten:
licenties, royalties etc. kan gauw oplopen tot 40 cent per gemiddeld lied, per keer dat je draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bouwpakketjes van o.a. conrad kan je op de FM al wat uitzenden al... is het bereik niet zo groot.

Zwaardere zenders geven vrij snel overlast op andere frequenties waar bijv. luchtvaart, scheepvaart, politie ambulance en brandweer ook gebruik van maken.
Een goeie maken die een beetje bereik heeft en niet stoort is een vak apart.

Als je wil leren hoe je een goede zwaardere zender bouwt, raad ik je aan bij zendamateurs te gaan kijken en naar de Veron of de VRZA te stappen. Met een beetje mazzel is er wel een afdeling in jouw buurt.