Waar moet je op letten als je een tweedehands elektrische gitaar wilt kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (5)

ga de gitaar even uitproberen, wat vind je van het gewicht van de gitaar als je staand met een strap speelt?
vind je hem fijn spelen? is de hals breed of smal genoeg voor jouw vingers? wil je een tremolo of juist niet? doen alle knoppen het? doet de elementen schakelaar het?

als het je eerste electrische gitaar is dan weet je eigenlijk nog niet zo goed wat voor jou goed is, je kan naar een winkel gaan (feedback bijvoorbeeld) en gewoon vanalles uitproberen, zo kom je er achter wat je prettig vindt.

Feedback is een grote muziekwinkel met meerdere filialen, er is er vast wel eentje bij jou in de buurt:

http://www.feedback.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=136
12 jaar geleden
Bovenstaande reactie is goed, behalve dat het dan vooral draait om je eerste gitaar te kopen. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar bij een tweedehands gitaar is het altijd goed om hem eerst te horen. Ook zou ik hem goed goed bestuderen: zitten er krasjes op, heeft de gebruiker er andere hardware in gedaan, dat soort dingen.

Ik weet ook niet of je al weet hoe de gitaar zelf is en hoe hij klinkt (door middel van YouTube filmpjes en recensies), maar het is altijd handig om er even op te spelen en te kijken of het geluid zo is als je had verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(als aanvulling op de andere twee antwoorden) raak ik je aan om ook te kijken naar de afstand van de snaren en de hals, als ze nu heel verschillen dan word dat later waarschijnlijk alleen maar erger, verder moet je niet de eerste de beste kope maar een paar keer kijken, en vraag of die goed getoneerd is, dit betekent zeg maar dat de noten een goede 1a b c d enz. zijn inplaats van net te hoog of te laag (maar dit kan je zelf ook bijstellen^^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ie niet te duur is voor wat het is.
Ik bedoel, als het een perfect z.g.a.n. gitaar is zal de prijs er ook naar zijn.
Als 5 euro kost moet je niet te veel verwachten...
(Zien je aankomen dat ie een beetje beschadigd is en dat knopje beetje scheef zit enz.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het merk is ook niet onbelangrijk. Vraag eens aan een docent van een popschool of muziekschool of een ervaren gitarist of het merk goed bekend staat en geschikt is voor wat jij er mee wilt doen. Een beginner stelt andere eisen dan een vergevorderde gitarist.Je kunt ook eens een gitaarforum proberen en daar je vraag nog eens stellen aan andere ervaringsdeskundigen.